Photobucket

MY MEMORY

Suweileh 2009....catatan Memoriku Last Year Slideshow: Ezrul’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Jordan was created by TripAdvisor. See another Jordan slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.

DEMIRTAS AQUARIUM

Friday, April 4, 2008

Rasa Lega, Tapi Masih Ada Yang Tak Kena..

Serikandi Islam...
Sucikan Hati dengan berwuduk ...

Adik Anuar Hadi mengimamkan Solat Asar

Sekali lagi aktiviti dan perancangan di sekolah saya berkaitan dengan j-QAF saya rasakan amat terdesak untuk diadakan pada tahun ini.Seawal tahun yang sepatutnya aktiviti ini harus saya lunaskan,namun dengan kesibukkan hal-hal lain yang berkaitan dengan sekolah juga menyebabkan program Kem Bestari Solat yang pertama buat tahun 2008 dengan wajah-wajah yang baru bersama majlis yang telah dirasmikan oleh Tuan Guru Besar yang baru akhirnya program ini berjalan seperti mana yang dirancangkan.
Namun untuk saya mendapatkan kepuasan pada program ini ,tidak sama sekali.Entahlah! semalaman saya berfikir kenapa semalam saya dengan tiba-tiba kurang berpuas hati dengan Kem yang diadakan.Bukan salah sesiapa ,tapi saya letakkan kesalahan itu pada diri saya sendiri.Selaku peneraju utama atau penggerak utama yang sepatutnya merancang dengan lebih teliti dan perlu meletakkan bahawa aktiviti pada hari ini sepatutnya lebih baik dari tahun yang lalu tetapi sebaliknya pula yang berlaku.
Disebabkan refleksi yang saya dapat lihat ialah apabila peserta terlalu ramai,waktu yang suntuk boleh dilakukan aktiviti tetapi tidak lah melibatkan semua murid dan seharusnya setiap aktiviti dijalankan secara berperingkat.Mungkin itu satu tekanan bagi saya perancangan awal ingin melibatkan semua murid tanpa 'membebankan' guru-guru yang lain.Tetapi setelah aktiviti berjalan namun beban itu tetap ada .Bukan 'beban' yang dimaksudkan saya ialah satu perkara yang menyusahkan ,tapi beban disini saya klasifikasikan sebagai permasalahan yang timbul tanpa disedari .Secara tidak langsung menyebabkan emosi saya pada hari itu menegaskan bahawa terlalu banyak kekurangan pada kem kali ini.
Jika tidak kerana tekanan itu saya diserang demam selsema pada hari ini, kerana aktiviti yang dijalankan semalam dengan keadaan cuaca yang cukup panas, karenah anak murid yang tahun ini boleh dikatakan terpaksa saya bersifat agresif seperti seorang bapa 'Walaupun status saya masih bujang' dan masih kurang layak bergelar seorang bapa namun tangungjawab untuk bagi anak-anak ini kenal erti solat saya ketepikan yang diri saya ini masih bujang .Tambahan pula dengan karenah para waris yang masih lagi bersifat terlalu memanjakan anak ,kerana kurang kepercayaan kepada fasilitator yang terlibat ,kadang-kadang saya naik muak dengan tindakan waris yang sebegitu ,yang masih lagi tidak mahu anaknya berdikari, makan masih bersuap,pakaian masih tolong disarungkan,walhal tujuan kem ini adalah untuk murid-murid berdikari dan mendisiplinkan diri.Serahkan saja setiap aktiviti itu kepada anak-anak kita sendiri.Sebab itu lah 'dulu nakal dirotan sekarang seorang engineer' tapi sekarang 'Jika dirotan ibu tempat mengadu,tangan guru di dibelenggu anak jadi hantu' .Fikir-fikirkanlah...Shukran bagi yang menjayakan program ini pada 3.04.2008. (slogan akan datang:Ubah strategi agar aktiviti dapat diteluskan kedalam minda anak-anak soleh).

No comments: