MY MEMORY

Suweileh 2009....catatan Memoriku Last Year Slideshow: Ezrul’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Jordan was created by TripAdvisor. See another Jordan slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.

DEMIRTAS AQUARIUM

Tuesday, December 2, 2008

BISA SEPERTI ORANG BUJANG...LAGAKNYA SEPERTI UDAH ADA ISTERI...

SARAPAN PAGI
MAKAN MALAM

MAKAN TENGAHARI

Sudah 2 minggu Bonda dan Ayahanda berangkat ke Tanah Suci menunaikan rukun Islam yang ke 5.Aku seperti biasa diamanahkan untuk menjaga rumah.Wah! sudah bujang maka bertambahlah kebujangan ku selama 42 hari.Tapi kehidupan aku sebenarnya sama sahaja.Aku bisa kembali seprtimana aku di Jordan dahulu.Pernah aku keseorangan,dan hidup aku berjalan seperti biasa.Cuma kali ini cuti sekolah aku pun berehat panjang nampak gayanya.
Sebelum keberangkatan Bonda ke Mekah seringkali aku diingatkan supaya menjaga dapurnya,ruangtamu dan sebagainya.Sebenarnya tiada masalah buat aku untuk semua itu.Bangun pagi rutin ku juga seperti bonda kini.Menyapu,mengemas dan menyediakan sarapan pagi semuanya untuk diriku sendiri.Ya la sebelum nih semunya mengharapkan mereka sahaja lakukan,sedangkan aku sibuk dengan urusan ku sendiri.Tetapi ini semua mengajar aku untuk terus hidup.Kalau tetamu yang hadir ke rumah ,jika aku hidangkan makanan pasti mereka sangka aku ada Isteri yang menyediakannya .Walhal itu semua aku yang bikin sendiri...Mampukah bakal isteri aku lakukan masakan-masakan seperti yang diatas???...Hmm kaum hawa sekarang sukar untuk ditafsirkan dengan ilmu masakan melainkan dengan ilmu menghias diri sahaja yang harus diberi markah."Aku menggeleng kepala sukar mencari Sang Hawa yang hidungnya terhidu air masakan tangannya sendiri"



Saturday, October 25, 2008

SYAWAL DI PENGHUJUNGNYA...



Sekejap saja masa berlalu,pejam celik,pejam celik Syawal jua kini akan meninggalkan kita.Mungkin tercatat pelbagai memori Syawal.Ada yang masih rindukan Ramadhan dan tak kurang jua yang sedikit terkeluh di hati "Fuhh!!! lega dah raya dah pun".Biasalah ayat-ayat itu sudah terbiasa dengan mereka yang cukup liat dengan amalan-amalan di bulan Ramadhan.Bukankah Ramadhan itu selalu mengajak kita untuk lebih mendekatkan diri dengan Allah.Namun dengan tinggalnya Ramadhan sekurang-kurangnya dapat juga kita berpuasa di bulan Syawal.Tapiiii tahun ini aku pula tidak dapat menunaikannya.Gara-gara terlalu banyak sangat rumah terbuka yang harus aku hadiri.Semuanya sahabat-sahabat lama yang dah lama tak jumpa.Jadi aku terpaksa memenuhi kehendak sahabat.Sekurang-kurangnya mereka tidak berkecil hati.Selamat tinggal Syawal ,harapanku dipanjangkan umur ku untuk bertemu mu kembali Ya Ramadhan dan Syawal.Amin.

Saturday, October 18, 2008

SAHABAT LAMA...RENUNG DIMATA...INGAT DIHATI...

SAHABAT LAMA
MMAS SPM 1996

Sudah lama jariku ini tak menulis didalam blog ini.Terasa seakan sepi idea atau buntu untuk isi blog ini.Sebenarnya bukan idea yang tandus atau kekeringan idea,tetapi waktu yang bagaikan 24 jam itu tidak mencukupi untuk aku terus menulis membuatkan blog ini suram seketika.Cadangnya ingin tukar kepada background yang selalu dicadangkan oleh Along Arman agar memilih warna yang agak cerah untuk tatapan umum juga membuatkan ianya seolah-olah tiada waktu terpilih untuk membuat demikian.

Bermula dengan Perkhemahan Jatidiri Murid tahun 6 SKPT sehinggalah tugasan-tugasan diluar sekolah dan juga aktiviti j-QAF dengan Ihtifalnya diperingkat negeri ,dimana Daerah ku bertugas menjadi Tuan Rumah untuk pertama kalinya,dan dimasa itu juga aku terpaksa bergegas ke Langkawi diatas urusan yang sudah lama dirancang dengan Cikgu Razuan membuatkan aku buntu dengan jalan ku sendiri.Andai badan ku mampu dibahagi dua bagaikan Rasullallah membelah Bulan ,sudah pasti diriku ini aku sedekahkan untuk mereka yang memerlukan.Dan akhirnya tugasan sampingan untuk Ihtifal aku dipecat kerana ketidakhadiran ku untuk perjumpaan khas sehari sebelum bermulanya Ihtifal.Hmm! setiap manusia memang tidak akan berasa puas dengan ketidakcukupan hati hanay terus berbisik kenapa dunia ini begitu roda putarannya.Tetapi apakan daya هذا من فضل ربي .Maka dengan keredhoaan hati untuk melakukan setiap tugasan itu jua penting agar semuanya merasakan kepuasan dengan hasil kerja yang ditugaskan.

Semasa Ihtifal dalam kepala aku memang tiada yang lain .Jalankan sahaja tugasan yang diberikan dengan baik ,agar setiap tugasan yang ditugaskan kepada aku dan juga unit-unit yang lain dapat berjalan dengan baik dan sempurna.Itu lumrah jika ada ketegangan disana,mungkin rasa sedikit tertekan ,tetapi semuanya dapat diatasi.Tiba-tiba didalam susasana ketegangan itu aku terjumpa dengan Sahabat lama semasa di MMAS dahulu...Ya Allah Yasir ,bisik hati kecilku.Terus sahaja kaki aku melangkah meninggalkan sedikit amanah ke arah sahabat yang lama kurenung dengan mata dan ingat dihati dengan doa teriring ,aku terus menepuk bahunya .Yasir lama sungguh tak jumpa itu saja sapaan aku.Dia pun agak terkejut agaknya .Lama kami tidak pernah berbual panjang .Zaman MMAS memang tak dapat nak aku lupa dan bukan mudah untuk dilupai.Akhirnya ketegangan tugasan aku pada Ihtifal tersebut diubat dengan pertemuan dengan sahabat lama...renung dimata...ingat dihati.

Tuesday, September 30, 2008

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI



SALAM AIDILFITRI BUAT SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI


TIADA UNGKAPAN SECANTIK BAHASA PENGAMPUNAN


TIADA TULUS MELAINKAN KEMAAFAN


TIADA KASIH MELAINKAN SEGALANYA DIHALALKAN


JADIKAN SEGALANYA SEPERTI SEPUTIH KASIH RAMADHAN


SYAWAL MENYALA DIMALAM PADAMNYA RAMADHAN


SEMOGA KITA PEROLEHI KEAMPUNAN


AMIN...

Thursday, September 18, 2008

SANAH HILWA YA GAMIL 30 SANAH.




CAKE FOR MY BIRTHDAY

(HADIAH DARI UMMU ANUAR HADI SEKELUARGA)

NAK DAPAT KEK NI KENA PEJAM MATA DULU HEHEH


30 tahun sudah kini usia ku ,cukup dan genap .”Hmm dah melangkah ke alam 30 an sudah kehidupan pahit manisku”,bisik hati kecilku.Namun aku masih solo dan sentiasa gembira dengan kehidupan yang menjengah pada setiap umurku .
Pagi ini aku melangkahkan ke tempat kerja dengan bersemangat ,semangat ini mungkin timbul disebabkan kematangan usiaku pada hari ini.Dari jauh aku sudah melihat cikgu Azmi dan Cikgu Ruslan tersenyum memandangku dengan agak lain sedikit.Mungkin disebabkan pakaian batikku berbeza sedikit pada hari ini.Sudah biasa bagiku dengan situasi begitu .”Senyuman itu satu sedekah ,biarlah mereka senyum itu lebih elok”, bisik hati kecilku.
Pagi ini juga waktu yang ada tidak dapat aku kejari secukupnya dengan tugas yang diberikan,”Aduh ! hari ini ada program bersama murid-murid lelaki Tahun 6”, hatiku berbisik lagi ,hanya khas untuk murid-murid lelaki sahaja .Program khas dalam pembentukkan jiwa remaja.Aku sedikit terkilan kerana tidak dapat menyediakan bahan –bahan teknologi untuk paparan mereka.Jadi aku terpaksa melakukannya secara tradisional cerita dan terus bercerita sehingga ada yang termenung.ketawa,tiba-tiba jadi serius pun ada .Mungkin mereka memikirkan sesuatu diatas apa yang aku sampaikan .
Aku cuma ada masa lebih kurang 15 minit sahaja lagi untuk berehat seketika selepas ini aku ada kelas untuk mengajar murid-murid tahun 3 setia.Antara kelas harapanku untuk melihat mereka ini dapat berkomunikasi didalam bahasa Arab didalam usia yang begitu muda.Sebaik sahaja kaki kanan aku melangkah kedalam kelas mereka.Aku melihat sekeliling kelas tidak ramai pula murid didalam kelas semuanya sunyi sepi ,kemana menghilangnya mereka ini aku kurang pasti.”Hmm ,Ya Allah tiba-tiba ramai yang bangun dan menjerit “HAPPY BIRTHDAY USTAZ” .”Aduh! rasa nak mengalir airmata sebuah penghargaan yang tak terhingga.”Ustaz sila pusing belakang tengoklah sesuatu”,jerit Iqmal Hakim.aku kenal sangat dengan celoteh anak ini ,takut ada yang tak kena dengan idea-idea kenakalannya .Bila sahaja aku berpaling ke belakang ada tulisan dipapan hitam “SELAMAT HARI LAHIR”. Aduh ! luluh lagi hati ini ,hiba sekali diatas penghargaan mereka.”Ustaz! itu hasil tulisan Izzul Ilham ,kami wakilkan bagi pihak kami untuk tatapan ustaz”, jerit Ain Nazirah . Lidah aku kelu seketika dengan penghargaan ini.Tiada ucapan lain yang dapat ku lafazkan melainkan “SHUKRAN JAZILAN” anak-anakku inilah hari lahirku yang paling bahagia yang dapat ku rasakan didalam kenikmatan bulan Ramadhan ini.


HASIL TULISAN IZZUL ILHAM
SHUKRAN JAZILAN BAGI PENGHANTAR-PENGHANTAR MESEJ BUAT HARI LAHIRKU YANG KE 30.



RAKAN-RAKAN GURU:

USTAZAH HAIRIL NISAK:Selamat menyambut ulang tahun ke 30.Dah bertambah umur moga bertambah juga Rezeki,bertambah amalan,bertambah aktif,bertambah ramah,bertambah rajin,bertambah garang,bertambah pandai(Masak),bertambah duit,bertambah kaya,bertambah baik,bertambah kurus,heh heh .Selamat hari tua.kih kih.


USTAZAH ZAITON: Semoga ALLAH kurniakan umur yang berkualiti dan rezeki yang banyak Amin Ya Rabbal alamin.

ainah,lida,ita: Hepi bes day 2 U. Cepat2le makan nasi minyak!

WARIS-WARIS.
UMMU ANUAR HADI: Salam ,selamat hari lahir buat ustaz yang ke 30.Semoga dipanjangkan umur dalam kebajikan,beroleh keberkatan dalam kehidupan,dilimpahi rahmat dan kasih sayang Ilahi


MURID-MURID.

NURUL HUSNA : Assalamualaikum …Saya ucapkan selamat hari lahir kepada ustaz yang tersayang didunia,saya harapkan ustaz sihat selalu .maafkan saya apa yang saya buat salah sepanjang saya di sekolah ini.Saya harap-harap ustaz tak pindah sekolah.SELAMAT HARI LAHIR.

SYAFIQ DAN KAWAN-KAWAN: Assalamualaikum ! Ustaz jangan main mercun ,tak pasal nanti ustaz masuk hospital.Ustaz dengar pantun saya.
CINCIN EMAS CINCIN PERMATA
DIPAKAI OLEH GADIS JELITA
JANGAN MAIN MERCUN BOLA
MAINLAH MERCUN BAWANG

FARAH DAYINI DAN NUR SYAMIRA BALQIS: Ustaz! Terima kasih kerana ustaz dah buat kami seronok .Saya dan Syamira suka pelajaran Bahasa Arab .Ustaz,saya dan Syamira nak ucapkan selamat hari Jadi ustaz.ustaz dengarlah pantun ini.Dua tiga kucing berlari ,mana nak sama si kucing belang ,semua orang sayangkan ustaz ,saya dan syamira meminta ampun.

RABIATUL ADAWIYAH DAN ZAKIRAH :Selamat berpuasa dan selamat hari lahir ustaz,Happy birthday ustaz.
IQHMAL HAKIM:Ustaz ! jangan main mercun tau,nani masuk hospital .orang raya dirumah ustaz raya di hospital.Ustaz dengar satu pantun ini.Anak gajah berwajah cun,Nampak tikus terus lari,jangan sesekali main mercun .Kang tak pasal-pasal hilang jari.


BANYAK BETUL KAD-KAD YANG MEREKA BAGI
CAMPUR SEMUA ,SELAMAT BERPUASA ,HARI LAHIR DAN HARI RAYA

IZZUL ILHAM : Selamat berpuasa dan selamat hari raya juga selamat hari lahir.Semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki.Selamat hari lahir ustaz Azrul pada tahun yang mulia ini.Saya ingin meminta maaf kepada ustaz.Ampunkanlah dosa-dosa kami semua didalam kelas ini.Saya berharap ustaz Azrul ampunkan dosa kami .Selamat hari lahir.

DANIAL BIN TUN TUAH KENNEDY: Selamat berpuasa dan selamat hari raya Aidilfitri dan juga selamat hari jadi ,semoga dipanjangkan umur dan sejahtera sentiasa.

NUR AFIKAH BT ABD RAHIM:Ustaz,terima kasih kerana telah mengajar saya bahasa arab .Ustaz saya suka pelajaran bahasa arab.Ustaz akhir kata saya nak ucapkan Selamat Hari Jadi ustaz.

SARAH SALWA BT RAMLI: Terima kasih kerana mengajar saya ,Saya berasa gembira ,Saya suka dengan Bahasa Arab.Selamat hari Lahir ustaz,Sekian terima kasih.

NURUL AINA DAN FATIN NASUHA: Saya ucapkan selamat hari lahir.
Ustaz terima kasih kerana mengajar saya dan semua kawan-kawan yang lain .Ustaz telah membuat lawak dengan saya dan kawan-kawan.Saya sangat gembira berjumpa dengan ustaz.Setakat ini saja yang dapat saya tulis.Selamat hari lahir.




SHUKRAN JAZILAN UNTUK SEMUA...


Wednesday, September 10, 2008

NAK TIRU MACAM SAYA

Hari ini saya seperti biasa berada didalam kepenatan seketika.Sewajarnya otak saya harus berehat tetapi tugas saya sebagai pendidik ,penat itu bukan alasan untuk tidak melakukan sesuatu.
Seperti biasa tempat saya selalu bersama dengan Ustazah Hairil Nisak.Bak kata guru-guru yang lain saya "client" Ustazah Hairil Nisak sebagai pendengar masalah yang setia.Bahkan sebagai pendamai jika bertelagah dengan sesiapa.Namun pertelingkahan yang berlaku pun hanya gurauan sahaja.
Seperti biasa saya diberikan amanah kelas ganti,saya hadiri seperti biasa dan murid-murid kelas tersebut tidak begitu hairan kalau saya masuk ke kelas mereka kalau bukan waktu saya mengajar."Hmm .'Ustaz mesti ganti cikgu yang tak mai kan?.Celoteh seorang murid yang saya rasakan kebecokan mulutnya adalah betul apa yang dibicarakan.
Biasanya kelas ganti selama sejam ini saya gantikan dengan memberi kata-kata perangsang untuk mereka tidak melupakan apa tugas mereka di sekolah dan dirumah semasa bergelar seorang murid.
Selepas tamat waktu persekolahan saya melangkah kaki longlai yang rentaknya boleh dihitung dan terus tersentak dengan bunyian lagu irama nasyid Rabbani Ahlan-Wahsalan ya Ramadhan.Saya terus mencari kelibat telefon bimbit Nokia N81 saya dan membaca satu mesej yang membuatkan saya terpaku dari seorang murid ini.
"Salam Ustaz .Baju Raya Ustaz warna apa?.Saya melayani seperti biasa karenah murid ini dengan membalas mesejnya.Baju Ustaz warna coklat keemasan itu sahaja yang saya balas.Kemudian dijawabnya "hmm saya pun nak beli baju warna macam ustaz.Astaghfirullah kenapa nak sama macam saya juga?.Terpinga-pinga saya dengan keinginan anak itu.Rasa berdosa pula saya jika Ibunya tak dapat nak belikan baju yang diinginkan warna seperti baju saya.Pasti kecewa anak itu nanti.Terharu sangat dengan keinginan anak itu.
Kemudian saya disusuli pula mesej dari ibunya "Tengoklah Ustaz baju raya pun nak warna sama macam ustaz",.Apa lagi yang saya boleh nyatakan.Menitis laju airmata saya kerana murid sekecil itu menilai saya dengan pelbagai keinginan asalkan sama dengan saya.
Tiba-tiba ingatan saya melayang jauh di bumi Jordan kerana disitu jua saya mengenali Idola saya kini.Walaupun tidak sehebat beliau, namun dengan kata-kata beliau membuatkan saya lebih bersemangat ingin mengotakan setiap janji yang dicipta agar ianya tidak hancur lebur dimamah usia dan kesibukkan waktu yang sering tercipta buat saya.

Monday, September 1, 2008

RAMADHAN YANG DI TUNGGU


Alhamdulillah umurku masih panjang untuk ku diketemukan dengan bulan penuh Rahmat ini.Rasanya sudah tahun ke 2 Hari Lahir ku akan ditatap dengan bulan Rahmat ini .Alhamdulilah masih aku dapat menghidu Roh Ramadhan pada tahun ini.Dan sudah hampir juga aku membilang hari untuk umurku genap 30 Tahun menjelang pada 18 Ramadhan nanti .Hari pertama sahaja sudah ada bingkisan kelainan dalam menghitung saat yang harus diharungi pada awal Ramadhan.Rutin yang biasa perut sentiasa kosong sepanjang hari kerana Allah Taala.Menjelang malam untuk berterawih aku sentiasa teringatkan suasana di Jordan.Anak-anak kecil juga segak bergaya dengan pakaian mereka untuk solat Terawih bersama.Di suatu sudut pasti ada sahaja anak-anak kecil dimana tangan mereka dipimpin oleh Ayah atau Datuk mereka untuk solat berjemaah bersama.Peliknya tiada kedengaran imam membuat pengumuman kepada anak-anak kecil, anda diminta bersolat di "Saf kanak-kanak" .Hmm hairan saya ,memang tiada ayat itu terpacul dari bibir imam.Tapi di Malaysia kemana sahaja saya pergi sudah pasti dilaungkan perkara tersebut.Bahkan disuatu tempat ada seorang Ahli Jawatankuasa masjid menjadi "GUARD" untuk mengawasi anak-anak ini supaya tidak membuat bising.Psikologinya inilah satu pandangan yang harus diperbetulkan.Jika anak-anak ini tidak berdamping dengan ayah mereka sudah pastinya mereka ini membuat bising dan sebagainya .Bagi saya apabila saya lihat di Jordan semasa anak-anak kecil itu sembahyang bersebelahan ayah mereka,mereka tidak pernah membuat bising bahkan mereka tetap bersolat dengan ayah mereka tanpa membuat sebarang kesulitan di Rumah Allah tersebut.Fikir-fikirkanlah wahai Ibu Bapa yang budiman genggamilah tangan anak-anak anda supaya mereka tidak lari dari menunaikan kewajipan mereka.Amin

Friday, August 1, 2008

RENUNGAN ANAK DESA

Hasil Lakaran :Cikgu Suzana bt Abd Hamid

Monday, July 21, 2008

MADU DAN RACUN,SENYUM DALAM TANGIS...

INILAH HADIAH MADU DAN RACUN ANAK-ANAK KU
KEPADA IBU BAPA MEREKA
PADA PEPERIKSAAN YANG LALU...
MADU ,GULA ,KASIH SAYANG PENAWAR SEGALA DUKAMEMBUATKAN IBU BAPA MU TERSENYUM...
RACUN + GULA = SENYUMAN SINIS

RACUN TANPA GULA = SENYUMAN TAWAR


INILAH YANG DIMAKSUDKAN RACUN PEMBUNUH
BAGAIKAN PISAU TERTUSUK MENIKAM DIDADA


Saya rasa puas beberapa hari ini,mungkin hasil beberapa tahun saya didunia pendidikan ,tiba-tiba hari ini saya merasakan kepuasan.Entah kenapa kepuasan itu tiba-tiba hadir dengan masa yang begitu singkat.Mungkin kepuasan itu hanya suatu kepuasan yang singkat.Cuma ungkapannya sahaja yang melahirkan rasa kepuasan.
Kepuasan itu adalah sesuatu yang selama ini saya pendamkan kepada anak-anak murid saya yang begitu leka dan asyik dengan keseronokkan yang tidak dapat dibendung.Apatah lagi hanya segelintir sahaja Ibu bapa yang begitu mengambil berat dengan keputusan peperiksaan anak-anak mereka.Tetapi bagi saya ianya apa yang diberikan mereka adalah satu hadiah "MADU DAN RACUN ,SENYUM DALAM TANGIS" dan aku jua berlinang airmata dengan hakikat ini.

Wednesday, June 25, 2008

FARHAN.....LUQMAN....KEMBAR DI HATIKU...

HAAAA YANG MANA SATU NI??? FARHAN ,LUQMAN,FARHAN LUQMAN HUHUHU PENIIIGGGGGGGG!!!

HMM...NAKULA DAN SADEWA...UPIN DAN IPIN...NAMA-NAMA INI SERING DIKACA T.V AKU SELALU MENGADAPNYA...NAMUN DI SEKOLAH KU...AMIR DAN AMIRUL...AMIRUL FAHMI DAN AMIRUL FAHMAN...FARHAN DAN LUQMAN. INI ANAK-ANAK KEMBAR YANG SELALU MENJADI SEBUTAN ANTARA MEREKA YANG MELIHATNYA...KENAPA KEMBAR-KEMBAR INI MENJADI DAYA TARIKKAN BUAT DIRIKU???NANTIKAN SINOPSIS CERITA TENTANGNYA HEHEHEHE....

Thursday, June 19, 2008

HARI PERSARAAN AYAHANDA TUAN HAJI AMIR HAMZAH BIN HASHIM (P.K HEM S.K.P.T)


BIODATA AYAHANDA TUAN HAJI AMIR HAMZAH BIN HASHIM

Ayahanda dilahirkan pada 20 June 1952 di sebuah kampung pedalaman iaitu Kampung Ulu Mengkuang, Rantau Panjang , Selama, Perak. Keluarga beliau adalah penoreh, petani dan pencari hasil hutan sekali sekala. Anak keempat daripada enam adik beradik.
Seperti kanak-kanak kampung yang lain amat nakal, mandi sungai, laga ikan, lastik burung, main guli, kadang kala bergaduh sesama kawan.Bapa beliau bernama Hashim bin Hj.Awang Besar dan ibu bernama Hafsah binti Yaacob. Semuanya telah pulang kerahmatullaah.
Ayahanda mula bersekolah di Sekolah Kebangsaan Ulu Mengkuang pada tahun 1959. Beratapkan daun rumbia, dinding buluh, meja dan kerusinya diperbuat daripada papan panjang. Tiada elektrik, guna gaslin, minum air perigi, jalan tanah merah, serba kekurangan. Sempat menggunakan papan batu sebagai buku tulis. Sebaik sahaja naik Darjah 6 beliau dilantik sebagai Ketua Murid..
Pada Tahun 1965 ayahanda bersekolah di Sekolah Menengah Rendah Selama Perak.Kini lebih dikenali sebagai Sekolah Menengah Dato’ Haji Hussein. Lulus peperiksaan SRP pada tahun 1967 iaitulah tahun ke 2 pelaksanaan peperiksaan berbentuk objektif di Malaysia ini. Di sekolah ini aku juga dilantik sebagai pengawas.
Ayahanda naik ke Tingkatan Empat di Sekolah Menengah King Edward V11, Taiping, Perak. Di Sekolah ini aku bergiat dalam Pasukan Kedet Bersatu, Pasukan Rugbi rumah Parr, Pengawas Asrama.
Selepas lulus peperiksaan SPM tahun 1969 Ayahanda dipilih memasuki Tingkatan Enam Khas Biasiswa Penuh Kerajaan Negeri Perak di Sekolah Anderson, Ipoh. Walaupun aku mengambil STPM tahun 1971 tetapi nasib kurang baik, mungkin kesan sikologi ayah meninggal dunia dalam tahun peperiksaan ku itu. Ayahanda berjaya memasuki Maktab Perguruan Teknik,Cheras di Kuala Lumpur pada tahun 1972.
Di Maktab ini ayahanda terlibat secara aktif sebagai Pasukan Rugbi Maktab, Exco Pelajar Maktab.Setelah tamat latihan perguruan ayahanda dihantar ke Terengganu dan mula mengajar di Sekolah Menengah Panji Alam, Jalan Kg.Tok Nasik, kira-kira 2 kilometer daripada Bandar Kuala Terengganu. Di samping mengajar mata pelajaran Seni Perusahaan aku kena mengajar Matematik untuk murid Tingkatan 3.Di sekolah ini juga ayahanda dipilih sebagai Guru Kedet Polis sekolah berpangkat Inspektor dan merangkap Adjutan Pasukan Kedet Polis Terengganu. Terlibat sebagai Pasukan Rugbi Negeri Terengganu selama 3 tahun.
Sebagai mana manusia berlandaskan fitrah Allah s.w.t pada tarikh 06/12/1975 ayahanda dijodohkan dengan seorang gadis Negeri Kedah bernama Che Halimah Bt.Che Mat pilihan ibu namun hati kecil nya tetap akur dan luhur dengan pilihan ibunya itu.
Tidak berapa lama kemudian pada tarikh 17/10/1976 lahirlah anak sulung ayahanda bernama Muhammad Azrul. Berkelulusan Politeknik Ungku Omar, Ipoh. Kini bekerja sebagai Juru Kamera Multimedia di RTM 1, Angkasapuri, Kuala Lumpur. Sudah berumah tangga dan mendapat seorang cahaya mata perempuan iaitulah juga cucu sulung ayahanda bernama Ainnul Aishah berumur baru satu tahun setengah.
Anak kedua bernama Muhammad Afzan yang lahir pada tarikh 13.06/1979. Selepas tamat pengajian Ijazah Universiti Teknoloji Petronas, Ipoh beliau kini bekerja sebagai Jurutera di Fastron, Syarikat Jerman di Pulau Pinang.Pada tahun 1981 ayahanda bertukar ke Sekolah Menengah Padang Midin kira-kira 7 km daripada Bandar Kuala Terengganu.


Pada tahun 1983 aku sekeluarga membuat keputusan untuk berpindah balik ke Kedah. Alhamdulillah selepas permohonan diterima ayahanda di tempatkan di Sekolah Menengah Dato’ Syed Ahmad, Kuala Nerang. Di sekolah ini ayahanda ditugaskan sebagai guru Rugbi,Guru Disiplin dan Guru Pengawas Sidang Petang. Pada tahun 1986 ayahanda dikurniakan dengan sorang cahaya mata perempuan bernama Nurul Hidayah. Kini tahun akhir di Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang, dalam jurusan Ijazah Sains Kimia Industri. Pada tahun 1987 ayahanda dikurniakan seorang puteri bernama Siti Adibah pelajar tahun ke tiga di Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Perak dalam jurusan Ijazah Pendidikan Sains Fizik.

Pada Bulan Mac 1988 ayahanda ditukarkan ke Sekolah Menengah Tanah Merah, Pendang kerana penglibatan ayahanda dengan parti Politik. Maka ayahanda akur dengan perintah itu.Awal tahun 1989 ayahanda diterima untuk kembali ke Daerah Kuala Nerang dan bertugas di Sekolah Menengah Kebangsaan Padang Terap 10 Km. daripada Pekan Kuala Nerang. Pada tahun 1990 ayahanda dipilih sebagai Guru Kakitangan Sumber untuk Pelajaran Kemahiran Hidup dan dianugerahkan Perkhidmatan Cemerlang pada tahun 1997. Ayahanda ditugaskan sebagai Guru Disiplin dan Pengawas Sekolah. Diperingkat Daerah Kuala Nerang ayahanda dilantik sebagai Penolong Pesuruhjaya Pengakap Daerah Kuala Nerang.
Pada 01 April 2000 aku ditukarkan ke Sekolah Kebangsaan Padang Terap sebagai Penolong Kanan HEM hinggalah sekarang menjelang bersara pada 20 June 2008. Pada tahun 2004 ayahanda dianugerahkan sekali lagi Perkhidmatan Cemerlang. Pada tahun 2004 juga ayahanda bersama isteri telah berangkat ke Tanah Suci Makkah Al-Mukarramah untuk menunaikan fardhu Haji rukun Islam ke Lima itu.

Itulah sinopsis kehidupan ayahanda yang kami semua kasihi....
Ya Allah pejam celik pejam celik dah hampir tiga taun aku bersama -sama dengan Ayahanda cikgu Amir di bidang pendidikan ,memang beliau banyak mengajar aku tentang kehidupan bagaimana ingin menjadi seorang pendidik yang sebenar.Namun hari ini adalah hari terakhir Cikgu Amir di S.K Padang Terap dan tiba lah masanya hari persaraan beliau pada hari ini...
Dan bingkisan ini aku hadiahkan pada mu buat Ayahanda yang diingati...
PERPISAHAN AYAHANDA…

Ayahanda yang dikasihi…
Kami mengerti perpisahan iniBukan kerana kau membenciTapi kerana dirimu terpaksa melangkah pergi.
Harapan kami agar setiap wajah kami jangan kau lupai…
Ayahanda yang dirahmati…
Hari-hari yang akan kami lalui…
Akan kami harungi demi hariBersama wajahmu yang tak mungkin akan kembaliTapi hati kami masih tidak menerimaDitinggalkan sepi tanpa gurau sendamu…Hakikatnya kami tidak sanggup kehilanganmu…Kami tidak sanggup Ayahanda…tidak sanggup.

Ayahanda yang kami kasihi…
Renunglah bangunan-bangunan ini
Yang setiap sudut seolah-olah mengenalmu…
Selalu kau kelilingi mereka dengan rotan hijaumu..
Kerana disinilah, Terukir kata yang tak dapat kau ungkapkanMengimbas kenangan silam, Yang tak mungkin akan kau ketemui lagi.
Ayahanda yang pasti kami rindui
Selama ini kami kenal hati budi ayahanda
Selama ini kami kasihkan ayahanda
Kerana kenal dan kasih itu kadang-kadang membuat hati ayahanda terluka
Apa lagi yang pasti dapat kami hulurkan…Menyusun jari memohon ampun kemaafan.
Ayahanda…Ayahanda …maafkan kami..andai diantara kami ini yang membuat hatimu terguris…relakanlah dosa itu pergi dengan kemaafan mu wahai ayahanda
Ampunkan kami ya… Ayahanda…
Percayalah Ayahanda, Amat Sukar Membicarakan Perpisahan, Kekadang Sendu Syahdu Mengiring, Tetapi kami mengerti wahai ayahanda, Bukan kami pinta Akan Perpisahan,
Bukan itu jua yang kau pinta,Sudah Lumrah Alam Tertulis Begitu. Hakikatnya,Suka Dan Duka Kita Tinggalkan, Itu Memori Lalu Cuma, Kini, Lembaran Baru Sudah Terhampar.
Wahai Ayahanda, Jangan Ditangisi Akan Perpisahan, Upaya Kita Tidak Termampu Menyekatnya, Ayahanda yang pasti kami rindui… Susunlah Langkah Sekemas Mungkin, Aturkanlah Bicara Setulus Mungkin, Agar Pertemuan Nanti Lebih Erat, Rantaian Kasih Sesama Kita.

Akhir kata …
Salam perpisahan Ayahanda…
Salam perpisahan..

Tuai padi antara masakEsok jangan layu-layuanIntai kami antara nampakEsok jangan rindu-rinduan

Sunday, June 15, 2008

HILANGNYA JODOH, CARI TIDAK KETEMU...

BIAR BONDA DAN AYAHANDA
MENUNAIKAN HAJI DAHULU...


URUSAN PERKAHWINAN PASTIKAN MENYUSUL...

Dah berkali saya diajukan dengan soalan itu,dah naik muak,kadang-kadang dah bosan geram dengan setiap soalan yang diajukan.Soalnya bila nak ketemu jodoh?.Bila lagi nak makan nasi minyak?Hmm selepas saya tidak lagi digelar tunangan orang ,saya cukup bermasalah dalam hal ini.Masalah nya saya terkilan dengan sikap wanita yang curang.Sampai kini saya masih tercari-cari yang mana sesuai dengan jiwa saya.Saya terpaksa teliti dan lebih teliti dari memilih bekas tunangan saya yang lalu.
Bonda, apatah lagi selepas pelbagai pihak kenalkan saya dengan seorang yang bergelar jururawat ,pada permulaan perkenalan aku tertarik dengan peribadinya,namun selepas beberapa minggu hati saya terus berkata dia bukanlah pilihan calon yang sesuai.Huh ! susah sungguh dengan Azrul ni,memilih sangat.Wah! senang sangat manusia diluar membuat tafsiran.Yang nak hidup berumahtangga ialah saya , mereka diluar sana yang hanya sekadar memperkenalkan tanpa bertanya ciri-ciri yang bagaimana saya inginkan sebagai teman hidup.
Yang mereka bisingkan cuba lihat si fulan itu dah kahwin dah dapat anak pun ,maknanya dah bagi cucu pun kat ayah bonda mereka.Bagi saya biarlah dengan kehidupan mereka dah ada anak pun bagi Mak ayah yang jaga ,bagi saya baik tak payah buat anak kalau tak nak jaga anak.Seolah-olah melepaskan batuk ditangga.Atas alasan yang dikatakn konkrit lagi ,biarlah cucu sulong ni di bela dan dimanja oleh datuk dan nenek.Hilanglah kesunyian mereka di rumah akibat berpencen dari kerja.Ada lagi setengah pihak yang mengatakan ianya satu ‘budaya’ dimana anak menantu melahirkan anak kemudian anak itu dibela oleh datuk dan nenek .Yang mak ayah sibudak itu sibuk bersiar-siar kesana kemari biarlah kami honeymoon dulu katanya.Hmm kategori manusia jenis apa ini ye?.Yang mak ayah semakin lama semakin membongkok dibiarkan menjaga anak berlari berkejaran.Bukan lah saya tidak bersetuju jika anak-anak itu dibela oleh datuk dan neneknya biarlah berpada-pada .Inikan sepanjang masa waktu anak-anak sendiri dibiar bersama datuk dan nenek.Bila pula tangan si Ibu akan membelai anak-anak mereka ?.Bila pula waktunya si Ayah akan melihat si anak ketika pulang dari kerja.?Fikir-fikirlah jika cucu terlalu dimanjakan oleh Datuk dan Nenek sudah pasti sukar mereka ingin terima nasihat ibu dan ayah mereka sendiri selagi Datuk dan Nenek tidak menggeleng kepala setiap kali apa yang diminta cucu sekadar mengangguk setuju segala.
Entahlah tiba-tiba saya ingin menulis perkara ini didalam blog saya.Memang bonda saya pun tertanya-tanya mahukah saya berkahwin pada tahun ini (2008).Hati Bonda mana yang tak inginkan anaknya ditemukan jodoh pada lewat usia 20 an .Tahun ini dah pun hampir masuk 30 tahun dah tak berapa bulan sahaja lagi.Tambahan bonda pun serba salah takut saya bertemu jodoh pada tahun ini ,sedangkan hati beliau ingin sangat menunaikan haji pada tahun ini.Surat panggilan sudah pun diterima cuma perlu menambahkan sedikit wang untuk mencukupi semua semua perbelanjaan yang dituntut oleh pihak Tabung Haji.Jadi saya telah berfikir panjang biarlah jodoh saya pada tahun ini ternoktah setakat ini dahulu.Biarlah saya tumpukan pada bidang kerjaya saya dahulu sebelum jodoh itu datang menjemput saya.Hanya padaNya saya berserah diatas pertemuan jodoh ini.Dan biarkan Ayahanda dan Bonda menunaikan haji dengan tenang tanpa memikirkan siapa jodoh saya
.








DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

YA ALLAH..SEANDAINYA TELAH ENGKAU CATATKAN DIA MILIKKU…TERCIPTA BUATKU…SATUKANLAH HATINYA DENGAN HATIKU…TITIPKANLAH KEBAHAGIAAN ANTARA KAMI…
AGAR KEBAHAGIAAN ITU ABADI.
YA ALLAH …YA TUHANKU YANG MAHA MENGASIHANI…
SEIRINGKANLAH KAMI MELAYARI HIDUP INI…
KETEPIAN SEJAHTERA DAN ABADI…
MAKA JODOHKANLAH KAMI…
TETAPI SEANDAINYA TELAH ENGKAU TAKDIRKAN DIA BUKAN MILIKKU…
BAWALAH DIA JAUH DARI PANDANGANKU…
LUPUTKANLAH DIA DARI INGATANKU …
DAN PELIHARALAH AKU DARI KEKECEWAAN.

YA ALLAH YA TUHANKU YANG MAHA MENGERTI…
BERIKANLAH AKU KEKUATAN MENOLAK BAYANGANNYA JAUH KEDADA LANGIT…
HILANG BERSAMA SENJA NAN MERAH…
AGAR AKU SENTIASA TENANG …
WALAUPUN TANPA BERSAMA DENGANNYA.

YA ALLAH YANG TERCINTA…
PASRAHKANLAH AKU DENGAN TAKDIR-MU…
SESUNGGUHNYA APA YANG ENGKAU TAKDIRKAN ADALAH YANG TERBAIK UNTUKKU…
SESUNGGUHNYA ENGKAU MAHA MENGETAHUI SEGALA YANG TERBAIK UNTUK HAMBAMU INI.

YA ALLAH CUKUPLAH ENGKAU SAHAJA YANG MENJADI PEMELIHARAANKU DIDUNIA DAN DI AKHIRAT…
DENGARKANLAH RINTIHAN DARI HAMBAMU YANG DHAIF INI.

JANGANLAH ENGKAU BIARKAN AKU SENDIRIAN DIDUNIA INI MAHUPUN AKHIRAT…
MENJURUSKAN AKU KEARAH KE MAKSIATAN…
MAKA KURNIAKANLAH AKU SEORANG PASANGAN YANG BERIMAN.
AGAR AKU DAN DIA SAMA-SAMA DAPAT MEMBINA KESEJAHTERAAN HIDUP KE JALAN YANG ENGKAU REDHOI…
DAN KURNIAKANLAH AKU KETURUNAN YANG SOLEH DAN SOLEHAH…

YA ALLAH…BERIKANLAH KAMI KEBAHAGIAAN DIDUNIA DAN DI AKHIRAT…DAN PELIHARALAH KAMI DARI AZAB API NERAKA…

AMIN…AMIN…AMIN…YA RABBAL ‘ALAMIN.



KEK PUDING JELLY KRISTAL

KEK PUDING JELLY KRISTAL
BAHAN-BAHAN

1. SWISS ROLL KEK ATAU IKUT JENIS KEK KEGEMARAN ANDA( KEK YG LEMBUT)
2. 1 TIN SUSU CAIR IDEAL (405 g)
3. 10 SUDU TEPUNG CUSTARD.
4. 10 SUDU GULA (MENGIKUT CITARASA ANDA)
5. 2 1/2 TIN AIR (IKUT SUKATAN TIN SUSU IDEAL)
6. 1 TIN COKTAIL FRUIT ATAU PEACH ATAU BUAH-BUAHAN SEGAR. (AIR DIDALAM BUAH-BUAHAN INI BOLEH DIGUNAKAN UNTUK SUKATAN AIR)
7. 1 SUSU BESAR ESEN VANILLA
8. 2 SUDU BESAR OREN SUNQUICK OR REBINA.
9. 1 KOTAK JELLY KRISTAL
10. SECUBIT GARAM

CARA-CARA MEMBUATNYA.

PERTAMA (LAPISAN KEK)
- Sediakan loyang .
- Potong kek mengikut kesukaan anda samaada nipis atau tebal .
- Susun kek tersebut didalam loyang.
- Ketepikan.

KEDUA ( LAPISAN CUSTARD)
- Masukkan susu cair kedalam periuk.
- Masukan tepung custard
- Masukan air.
- Masukan gula, esen vanilla dan oren sunquick ,secubit garam)
- Kacau sehingga sebati.
- Kemudian masak sehingga mendidih dan pekat.
- Kemudian tuangkan kedalam loyang yang berisi kek yang telah dipotong.
KETIGA (LAPISAN BUAH-BUAHAN)
- Taburkan buah-buahan di atas adunan custard didalam loyang tadi mengikut citarasa anda.

KEEMPAT (LAPISAN JELLY CRISTAL)
- Masak 400 ml air sehingga mendidih. (Mengikut jenis serbuk jelly yang di beli)
- Masukan serbuk jelly dan kacau sehingga sebati.
- Tuangkan jelly yang dimasak kedalam loyang yang berlapiskan kek,custard dan buah- buahan .

KELIMA
- Masukan ke dalam peti sejuk dan sedia untuk dihidangkan.

SELAMAT MENCUBA

Disediakan oleh : Ezrul Demirtas

Saturday, June 14, 2008

RENDANG MINANG DEMIRTAS




RENDANG MINANG DEMIRTAS

BAHAN-BAHAN (1)

11 Tangkai cili kering
7 biji cili padi mengikut kesukaan anda.
7 biji bawang besar (bergantung kepada saiz bawang)
10 biji bawang merah.
5 ulas bawang putih
2 inci halia
2 inci kunyit hidup
5 biji buah keras.
2 batang serai dihiris nipis.
Sedikit lengkuas
-BAHAN-BAHAN INI DIKISAR .

BAHAN-BAHAN (2)

3 Sudu besar udang kering,
3 Sudu kecil jintan manis
3 Sudu kecil jintan putih
3 Sudu kecil ketumbar.
- BAHAN-BAHAN INI DIMESIN KERING.

BAHAN-BAHAN (3)

Daun Pandan .(Dihiris Halus Dan untuk ditumis)
Daun Limau Purut.(dihiris Halus)
Daun Kunyit (Dihiris Halus)
Serai. (Dititik)
-PENGGUNAAN DAUN-DAUN INI MENGIKUT CITARASA ANDA.

BAHAN-BAHAN (4)
KERISIK 3 SUDU BESAR
KULIT KAYU MANIS
BUAH PELAGA
BUNGA LAWANG
SEBATANG SERAI
SEHELAI DAUN PANDAN
SEHELAI DAUN KUNYIT
(BAHAN-BAHAN INI UNTUK DITUMIS)



BAHAN-BAHAN (5)

1 KILO DAGING
250-350 ML SANTAN
SEDIKIT AIR ASAM JAWA
GULA DAN GARAM.


CARA-CARA MEMASAK.

TUMISKAN BAHAN-BAHAN KE EMPAT DENGAN MINYAK JAGUNG DENGAN API SEDERHANA .BIARKAN SEHINGGA NAIK BAU.KEMUDIAN MASUKKAN BAHAN-BAHAN KEDUA,KACAU SEHINGGA SEBATI.KEMUDIAN MASUKKAN BAHAN-BAHAN PERTAMA MASAK SEHINGGA MENDIDIH DAN AGAK KERING SEDIKIT,KEMUDIAN MASUKKAN DAGING,KACAU SEHINGGA SEBATI BIARKAN BEBERAPA MINIT SEHINGGA AIR DAGING KELUAR DAN KACAU SEHINGGA SEBATI SEHINGGA KERING,KEMUDIAN MASUKKAN SANTAN DAN AIR ASAM JAWA ,KACAU SEHINGGA SEBATI DAN BIARKAN DENGAN API PERLAHAN DAN TUTUP.UNTUK SEKILO DAGING MEMAKAN MASA HAMPIR 45 MINIT DENGAN KADAR API YANG PERLAHAN.SELAMAT MENCUBA.

CURRY MEE OF DEMIRTAS




CURRY MEE OF DEMIRTAS




BAHAN-BAHAN (A)

3 BIJI BAWANG BESAR
7 ULAS BAWANG PUTIH
1/2 INCI HALIA
7 TANGKAI CILI KERING
1 BUNGKUS SERBUK KARI AYAM@IKAN(MENGIKUT CITARASA)
3 SUDU SOS TIRAM (SEKIRANYA ADA)
SEDIKIT UDANG KERING

*BAHAN-BAHAN INI HENDAKLAH DIKISAR LUMAT DENGAN AIR REBUSAN AYAM/UDANG/SOTONG/KETAM (MENGIKUT CITARASA ANDA).

SANTAN (MENGIKUT CITARASA ANDA)


BAHAN-BAHAN (B)

1/2 EKOR AYAM @UDANG@KETAM@ SOTONG (DIHIRIS KECIL DAN DIREBUS DAHULU UNTUK MENJADIKAN AIR REBUSAN LAZAT REBUS DENGAN SEKOTAK KECIL STOCK AYAM)

*AIR REBUSAN DISIMPAN.

SEDIAKAN BAHAN-BAHAN UNTUK MENUMIS SEPERTI BUNGA LAWANG,BUNGA CENGKIH.BUAH PELAGA DAN SEDIKIT DAUN KARI.


BAHAN-BAHAN (C)

SEBUNGKUS FISH BALL
SEBUNGKUS FISH CAKE
TAUHU(DIGORENG DAN DIHIRIS NIPIS)
TAUGE

(DIHIRIS DAN DIRENDAM DIDALAM AIR PANAS )

SETANGKAI DAUN SUP

BAHAN-BAHAN (D)

SEBUNGKUS MEE

CARA-CARA MEMBUATNYA

PANASKAN MINYAK JAGUNG DALAM ANGGARAN 7 SUDU BESAR BIARKAN PANAS SEKETIKA.KEMUDIAN MASUKKAN BAHAN-BAHAN UNTUK MENUMIS.BIARKAN SEHINGGA NAIK BAU.
KEMUDIAN MASUKKAN BAHAN-BAHAN (A) DISERTAKAN DENGAN SEDIKIT HIRISAN ISI AYAM YANG DICINCANG HALUS.KACAU SEHINGGA SEBATI DENGAN API YANG PERLAHAN.KEMUDIAN MASUKAN SEDIKIT AIR REBUSAN(1 CAWAN KECIL).KEMUDIAN MASUKKAN BAHAN-BAHAN (B).BIARKAN DLM 3 MINIT UNTUK BAHAN2 TADI SEBATI DENGAN BAHAN MENUMIS.
KEMUDIAN MASUKKAN SEDIKIT DEMI SEDIKIT AIR REBUSAN TADI MENGIKUT PENYEDIAAN UNTUK 4 ORANG.DI SELANG SELI DENGAN SANTAN CAIR.KUAH TIDAK TERLALU CAIR DAN TIDAK TERLALU PEKAT.KEMUDIAN MASUKKAN ASAM KEPING DAN JUGA GARAM SECUKUP RASA.


UNTUK HIDANGAN
MASUKKAN MEE YG DICELUR KEDALAM MANGKUK,KEMUDIAN MASUKKAN BAHAN-BAHAN (C) ,HIRISAN DAUN SUP DAN CILI HIDUP ,KEMUDIAN MASUKKAN KUAH KARI….KEMUDIAN SEDIAKAN LIMAU NIPIS SEBAGAI PENYERI.

CARAMEL SWEET OF DEMIRTAS



CARAMEL SWEET OF DEMIRTAS


BAHAN-BAHAN (A)

6 BIJI TELUR
80gm GULA KASTOR
25gm TEPUNG KASTARD
15gm TEPUNG JAGUNG
410ml SUSU CAIR
410ml AIR
1 CAMCA TEH VANILA


BAHAN-BAHAN (B)

80gm GULA PASIR
100ml AIR


CARA-CARA MEMBUATNYA

BAHAGIAN (1)
1. Pukul telur dengan gula kastor hingga gula larut.
2. Masukkan tepung kastard dan tepung jagung ,kacau sehingga sebati.
3. Tuangkan susu ,air (410 ml) dan vanilla ,kacau rata-rata.


BAHAGIAN (2)

1. Masak gula dan air(100ml) hingga menjadi gula hangus.
2. Tuangkan kedalam loyang yang sudah dilengser dengan marjerin.


TINDAKAN SELANJUTNYA

1. Tapiskan campuran telur (BAHAN-BAHAN A) keatas gula hangus(DALAM LOYANG).
2. Kukus selama 35-40 minit atau hingga masak.


PERINGATAN.

Anda boleh meletakan vanilla mengikut citarasa anda untuk memberikan lebih bau yang enak.Pewarna kuning juga boleh diletakan untuk menjadikan warnanya lebih menarik.Semasa mengukus haruslah ditutup dengan aluminum foil ,tetapi tidak terlalu rapat.Anda boleh memastikan caramel anda masak dengan menyucuk lidi ditepi bahagian pudding.SELAMAT MENCUBA ; )

MAQLUBAH RICE




MAQLUBAH RICE


BAHAN-BAHAN (A)

3 BIJI BAWANG BESAR
5 ULAS BAWANG PUTIH
1 INCI HALIA
1 INCI KUNYIT HIDUP
3 SUDU BESAR REMPAH 7 (7 MIXED SPICES)@(REMPAH BRIYANI FAIZA)
2 KETUL STOCK AYAM

*BAHAN-BAHAN DIATAS PERLU DIKISAR MENJADI SATU BAHAN

BAHAN-BAHAN (B)

1/2 KILO KENTANG
*DI POTONG NIPIS KEMUDIAN DI GORENG SEHINGGA GARING

2 KUNTUM BUNGA KOBIS (DI POTONG KECIL)
*DI POTONG HALUS KEMUDIAN DI GORENG HINGGA KEKUNINGAN

1/2 EKOR AYAM (DI BELAH 2)
*AYAM PERLU DI REBUS DAN DI GORENG TANPA KUNYIT SELAMA 3 MINIT SELEPAS DIREBUS.AIR REBUSAN HARUS DISIMPAN.

(SEKIRANYA ANDA TIDAK MAHU REBUS AYAM ,BOLEHLAH MASUKKAN AYAM SELEPAS MENUMIS BAHAN2 (A DAN D) KEMUDIAN KACAU SEHINGGA SEBATI)

(KETEPIKAN BAHAN-BAHAN B)

BAHAN-BAHAN (C)

1 KILO BERAS BASMATI ATAU BERAS BIASA (DI RENDAM SEKETIKA)

BAHAN-BAHAN (D)

SEDIKIT BUNGA LAWANG,KULIT KAYU MANIS,BUAH PELAGA,BUNGA CENGKIH DAN DAUN BAY UNTUK DI TUMIS DENGAN REMPAH

CARA-CARA MEMBUATNYA

PANASKAN MINYAK JAGUNG ,KEMUDIAN MASUKKAN BAHAN-BAHAN

(D),BIARKAN SEHINGGA NAIK BAU ,KEMUDIAN MASUKKAN BAHAN-

BAHAN (A) ,BIARKAN SEHINGGA NAIK BAU,KEMUDIAN MASUKKAN AIR

REBUSAN AYAM MENGIKUT SUKATAN BERAS,BIARKAN

MENDIDIH,KEMUDIAN MASUKAN BAHAN-BAHAN (B) BIARKAN SEMINIT

,KEMUDIAN MASUKAN BERAS BIARKAN SEHINGGA MASAK MASUKKAN

GARAM SECUKUP RASA .

TABURKAN KISMIS ,BADAM DAN HIRISAN DAUN SUP MENGIKUT
CITARASA ANDA.

Friday, June 13, 2008

INDAHNYA KEMAAFAN...

KEMARAHAN ITU SUATU BENCANA JIWA

KEMAAFAN ITU SUATU KEINDAHAN

Begitu sukar untuk diri saya dan sebahagian dari umat manusia ingin memaafkan seseorang andai jika kesalahan itu amat besar.Dilihat dari pelbagai sudut kemarahan itu juga adalah satu naluri yang Allah ciptakan yang ada pada setiap makhluk.Namun itu adalah ujian buat hamba-hambanya untuk menerima setiap ujian itu dengan sabar dan tabah.

"Marah" boleh didefinisikan sebagai "Berasa panas hati kerana ditipu,dihina,perasaan panas hati,berang,gusar,murka atau menyebabkan sesuatu tindakan orang lain yang menimbulkan perasaan yang tidak puas hati terhadap seseorang.

Namun sebagai penyejuk jiwa yang lahir dari naluri dan perasaan marah ini ialah "kemaafan''.Kemaafan itu adalah sesuatu yang cukup indah didalam norma kehidupan bermasyarakat apatah lagi setiap insan yang punyai sahabat,suami,isteri dan sebagainya.

'Maaf' yang dapat didefinisikan sebagai kerelaan melepaskan atau membebaskan seseorang daripada hukuman atau denda kerana sesuatu kesalahan.Memang tidak dinafikan setiap individu akan merasa lega dengan nikmat kemaafan ini.Tetapi hak kemaafaan ini juga terletak ditangan individu itu jua untuk memaafkan individu yang lain.

Sepertimana Allah telah berfirman didalam Al-Quran surah Ali-Imran ayat 134 :Allah berfirman ,"Dan orang orang yang menahan kemarahannya,dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang.Dan ingatlah,Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik.


Dan Allah berfirman lagi didalam Surah al-Syura ,ayat 43 mafhumnya :Dalam pada itu ingatlah,orang yang bersabar dan memaafkan kesalahan orang terhadapnya,sesungguhnya yang demikian itu adalah perkara yang dituntut agar dilakukan.

Maka jelaslah disini sifat kemaafan itu sebenarnya dituntut oleh Allah s.w.t .Hakikatnya kemaafan itu membuat hati setiap insan itu terasa lapang dan senang melakukan aktiviti harian kerana "Kemaafan itu adalah sesuatu yang indah dalam kehidupan"

Friday, June 6, 2008

Sunday, May 25, 2008

BERKASIH KERANA ALLAH...

SANG PENCINTA

Berkasih sayang itu adalah naluri yang Allah campakkan didalam setiap hati manusia.Bagi si Suami kasihnya pada si Isteri,Bagi si Anak kasih pada Ibu begitulah sebaliknya. Dan setiap makhluk pasti ada sang pencintanya.Itu lumrah kehidupan setiap makhluk yang Allah ciptakan .Subhanallah sungguh agung cintanya makhluk Allah itu kalau cinta dan kasih itu kerana Allah s.w.t.

Sepertimana Firman Allah s.w.t didalam surah al Fath ayat 29 Mafhumnya:

Allah berkata ,"Nabi Muhammad ialah utusan Allah.Dan orang -orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang memusuhi Islam .Sebaliknya ,mereka bersikap kasih sayang serta belas kasihan sesama mereka."

Jelas sekali mafhum ayat diatas Allah tidak membenarkan pada setiap hambaNya untuk bermusuhan bahkan digalakkan setiap makhluknya berkasih sayang antara satu sama lain dengan ada batasannya.Kerana dengan mengikut jalan Allah sudah pasti kita akan mendapat naungan Allah di akhirat kelak sepertimana yang telah direkodkan oleh Bukhari dan Muslim:

Abu Hurairah pernah melaporkan ,Nabi Muhammad pernah berkata ," Ada tujuh kategori manusia yang akan mendapat naungan daripada Allah pada hari kiamat ,dan tiada naugan yang lain selain daripada naunganNya.


1) Mereka adalah pemimpin yang adil.

2)Pemuda yang sejak kecil sudah beribadat kepada Allah .

3)Orang yang hatinya terpaut kepada masjid.

4)Dua individu yang saling kasih mengasihani kerana Allah.Kedua-duanya bertemu kerana Allah dan berpisah jua kerana Allah.

5)Lelaki yang dipikat oleh wanita yang mempunyai status kecantikan tetapi dia berkata, 'Percayalah,saya takut kepada Allah.

6)Orang yang bersedekah dan merahsiakan sedekahnya ,sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dilakukan oleh tangan kanannya .

7) Orang yang ingat pada Allah dalam keadaan sunyi lalu menitis airmatanya".


Maka untuk mendapat naunganNya nanti jadikanlah diri kita dari tujuh perkara yang dikatakan oleh Rasul Al-Amin insyallah.

(Percayalah ,pada hari kiamat nanti Allah akan berkata, 'Mana dia orang -orang yang saling kasih mengasihani demi keagunganku? Pada hari ini mereka itu akan kuberi naungan ,sedangkan pada hari ini tiada naungan kecuali naunganku.") Muslim

Friday, May 23, 2008

SEBUAH ILUSTRASI POTRETKU BY MR IDHAM

GAMBAR ASAL...

HASIL SEORANG SENIMAN...

Ini adalah potrait kedua tempahan En Azrul dari Jitra Kedah. Potrait berukuran A4 menggunakan pensel. Foto beginilah yang sesuai untuk potrait bersaiz kecil dan sederhana.Untuk makluman anda bahagian wajah adalah mengambil masa yang paling lama berbanding bahagian lain. Bahagian kedut baju dan bahagian rambut tidak ambil masa yang lama kerana penelitian yang sederhana sudah memadai kerana ia tidak langsung menjelaskan apa-apa jika diukur dari sudut kesamaan antara foto dan lukisan. Nampak mudah tetapi ambil sedikit masa juga tetapi mudah menentukan peletakkan (fix) dalam kertas dan lighting effect kerana foto ini sudah memberikan semua itu. cuma tiru sahaja.Cuba lihat pada pipi kanan terdapat sedikit tompok garisan. Sebenarnya tanpa saya sedar, semasa sy scan potrait ini, saya tersentuh lukisan tersebut dan berlaku perkara sedemikian. walaubagaimanapun saya sudah membaiki potrait itu semula. Ini beri pengajaran bahawa apa sahaja kerja yang kita lakukan perlu berhati-hati dari awal hingga akhir.Cuba perhatikan garisan pada kawasan gelap dan kawasan terang (pipi umpamanya). kelihatan kawasan gelap bergaris-garis, ini kerana penggunaan pensel gred tinggi (5B atau 4B) akan memberikan kesan sedemikian) saya tiada pilihan lain dan sedang cuba membuat penelitian dan membuat kajian sedikit untuk perbaikinya. Saya lihat ini adalah masalah biasa yg perlu dihadapai oleh pelukis profesional. Ini bukan masalah besar jika menggunakan saiz lukisan yag besar. Saya hanya guna A4, masalah sikit dan perlu lebih teliti.
By Mr Idham.
Potret ini sampai ketangan saya pada 24 Mei 2008 11.35am

Thursday, May 22, 2008

SAMBUTAN HARI GURU...S.K.P.T 2008

Hmm...bagi saya tahun ini adalah hari guru yang paling bermakna buat saya...Satu kelainan yang berbeza dari sebelum-sebelum ini dengan pelbagai gimik dan sebagainya membuatkan saya masih lagi ingin didunia ini...Apa lagi saya hendak katakan inilah sebuah kepuasan yang tak akan saya lupakan sepanjang kehidupan yang akan saya terus meniti membesar bersama-sama dengan generasi akan datang dengan membentuk diri saya ke arah yang lebih matang dalam dunia pendidikan.

DARI UMMU ANWAR HADI ...

(ISTIMEWA BUATMU DI HARI GURU...)
Rahsia Di Sebalik Namamu
Yang Indah...
A= Akhlak yang terpuji..
Z= Zahir yang sejahtera.
R=Rajin mendidik anak bangsa..
U=Umur yang diberkati
L=Luhur budi pekerti...
Istimewa buatmu insan bergelar guru...
Padamu guru...
Tiada terkira budi dan jasa berbakti setulus hati
Sabar dan tenang
Melayani karenah kami
Berbekalkan ilmu yang dipelajari dikolej dan universiti
Kau mendidik kami agar tahu menghargai ilmu tanpa jemu
Kaulah guruku yang amat dedikasi
Mengajarku erti hidup berdikari
Disini ku berjanji
Budi dan jasamu takkan dilupakan
Bersama serumpun doa kami pohonkan
Kehadrat ilahi
Bahagialah hidupmu
Didunia dan akhirat nanti
Hanya bingkisan ini kupersembahkan
Sebagai kenangan
Daripada: Anwar Hadi b. Romli
Terharu saya dengan karangan puisi Ummu Anwar ini,Hadiah Hari Guru yang bermakna buat diri saya pada tahun ini...Tiada ungkapan bicara setulus hati yang saya dapat zahirkan dengan setitis airmata Terima kasih saya titiskan...

ULASAN SEORANG SENIMAN (IDHAM)

GAMBAR ASAL...

APABILA DIPOTRETKAN...
Pada pengalaman saya, ini adalah perletakkan dan posing yang sesuai dijadikan potrait. Saya amat mengemari foto ini ini kerana mempunyai variasi hitam dan gelap yang menyerlahkan gambar tersebut. Lighting yang cukup sesuai. Mungkin gambar ini diambil dari studio. Saya amat mengemari kedut pada pakaian, jika gambar tersebut banyak kedutan saya amat mengemarinya kerana kedutan itu akan memberikan 'mesej' kepada realistik potrait itu.Tahap kesukaran adalah sederhana. Latar belakang saya guna warna merah tetapi saya sedikit kurang berpuashati kerana merah tersebut telah 'tenggelamkan' sedikit potrait ini. saya rasa biru pekat lebih sesuai. walaubagaimanpun merah mempunyai makna tersendiri mengikut penilaian individu. Pada wajah, saya cukup berhati-hati kerana pensel kaler tidakmudah padam, jadi mukanya mempunyai kawasan terang yang lebih dan kawasan bayang yang gelap jadi ia sedikit sukar dan perlu ketelitian.
By:Idham Xpression™

.

Wednesday, May 21, 2008

MENJELANG SAMBUTAN HARI GURU S.K.P.T 2008

SELAMAT HARI GURU...
BUDI DAN JASA...
PERGORBANAN,KASIH SAYANG,DAN APA SAJA YANG DILAKUKAN...
DEMI MENDIDIK ANAK-ANAK BANGSAMU...

MENGAJAR ANAK-ANAK MENGENAL TUHAN ,ALIF,BA,TA DAN SEGALANYA...
DARI SEORANG KANAK-KANAK YANG TIDAK MENGERTI APA-APA...
KINI ANAK ITU SUDAH PANDAIMENGAJI,MEMBACA JAWI,MEMBACA DOA DAN MENJADI IMAM SEMBAHYANG...

CIUM TANGAN IBU,CIUM TANGAN AYAH DAN DIDOAKAN KEDUANYA...

MAK BILA BESAR NANTI NAK JADI MACAM USTAZ...
MENGALIR AIRMATA SEORANG IBU...
BERKALI-KALI NAMAMU DISEBUT...USTAZ AZRUL

SEMOGA ALLAH MEMBALAS SYURGA BUATMU DI AKHIRAT...

AMIN...


Termenung saya bersendirian...Membaca mesej puitis ini..terharu dengan linangan airmata...bukan saya tidak pernah mencubit anak waris ini...pernah juga saya merotannya ...semuanya dengan keizinan dan keredhoan ayahanda dan bondanya tercinta untuk mendisiplinkan anak mereka
Tersentuh hati ini andai anak ini ingin menjadi seperti gurunya...kalau tidak pun menjadi orang berguna....Doaku buat anak-anak ku sekelian ...berbaktilah pada Ayah dan Ibumu dengan dengan tangisan kegembiraan kejayaan...

Friday, May 16, 2008

SELAMAT HARI GURU 16 MEI 2008

MEMORI BERSAMA GURU


Guru…
Hari-hari yang lalu.
Kau mengajar aku.
Bermula dengan huruf ‘A’.
Itulah awal bicaraku dihadapan mu.

Guru…
Hari-hari yang lalu.
Kau pernah mengherdik aku.
Kau pernah menjentik telingaku.
Kau pernah merotan tubuh ku.

Namun Ketahuilah Guru…
Aku takut dengan herdikan mu.
Telinga ku berdesing dengan jentikan mu.
Tubuh ku pedih pabila libasan rotan mu meratah kulit halusku.
Dan aku menangis ketika itu.

Akan Tetapi Wahai Guruku…
Aku tahu…
Dengan herdikan itulah,kini aku pandai menulis.
Dengan jentikan mu itulah ,kini aku pandai membaca.
Dengan luka libasan rotan itulah,kini aku pandai mengira.
Akhirnya membuat aku tersenyum dan ketawa.

Guru…
Hari ini…
Mengingatkan aku ke atas jasa-jasa mu.
Ilmu yang menguasai mindaku,
Adalah kesinambungan perjuanganmu
Yang kini aku jua seorang ‘guru’ sepertimu.
Terima kasih ,wahai guru.
Aku bangga kini dirimu adalah diriku ...

Hasil Nukilan
Ezrul Demirtas...
Kudedikasikan puisi ini buat Ayahanda-ayahanda dan Bonda-bonda 'guru'
Sek. Kebangsaan Kepala Batas
Jitra Kedah
Darulaman
(1985-1990)
Sek Men Agama Al-Maahad Ad-dini
Maktab Mahmud
Alor Star Kedah
Darulaman
(1991-1992)
Maktab Mahmud Alor Star
Alor Star Kedah
Darulaman
(1993-1996)

Dan Seluruh Warga
S.K.P.T
(2006-2008)



KEPADA SAUDARA PENULIS DAN SAHABATKU
PENCIPTA NOVEL YANG INDAH
YANG MEMILUKAN HATI INI
‘HARI-HARI TERAKHIR SEORANG SENIMAN’
DENGAN HARAPAN MASA KINI
TIDAKLAH MENJADI MASA TERAKHIR
UNTUK MEMBINGKISKAN PUISI HATI...

Friday, May 9, 2008

CATATAN PERJALANAN KE KOTA ISKILIP (CORUM,TURKI) EPISOD 1

PEMANDANGAN KOTA ISKILIP
DARI PUNCAK TINGGI TURK BABASI
MENUJU KE BANDAR CORUM SEMPAT SINGGAH

DI KEBUN BUNGA MATAHARI

BERKELAH BERSAMA DEMIRTAS FAMILY DI ISKILIP

Antara hati yang cukup berat untuk meninggalkan Ankara ,aku terpaksa jua melangkah kan kaki ke bumi Iskilip.Perjalanannya memakan masa hampir 4 jam.Memang hati ku cukup kurang teruja untuk melangkan kaki ke bumi itu kerana aku merasakan tidak enak bila ingin berjauhan dengan Tugrul,kerana aku masih belum menunaikan janjiku terhadapnya.Namun aku berharap aku dapat menunaikan janjiku sekembalinya aku dari bumi Iskilip kelak.Perjalanan yang memakan masa selama 4 jam bagiku tidak lah terlalu memenatkan berdasarkan pengalaman ku dalam bermusafir ,tetapi keadaan struktur jalanraya yang tidak teratur menyebabkan aku terlalu letih dan terasa sedikit kepenatan.
Daripada jam 7.00 petang sehingga jam 11.00 malam hatiku memang terasa sedih dan banyak berfikir tentang Tugrul .Aku terpaksa akur dengan kata-kata Orhan kerana keluarganya banyak berjasa terhadapku ,kerana itu aku tidak dapat menolak permintaan Orhan untuk aku menggantikan tempatnya sebagai “anak” kepada Baba dan Anne.Namun dalam keadaan fikiran ku yang cukup serabut aku cuba juga untuk mengembirakan hatiku ini ,namun segala-galanya terubat dengan gurauan Baba dan Anne yang tidak putus-putus berjenaka membuatkan hatiku terhibur sejenak.Melihat gelagat Baba dan Anne aku dan Mekbule isteri kepada Orhan yang baru seminggu dinikahinya membuatkan kami tertawa riang kegembiraan.Aku sendiri tidak dapat membayangkan bagaimana suasana Bandar Iskilip .Mengikut kata Baba pemandangan dibandar Iskilip cukup tenang dan menyejukkan mata dan tidak sesak sepertimana Ankara dan Istanbul.
Tepat jam 7.30 petang kami beristirehat sebentar di pinggiran jalan untuk menikmati hidangan makan petang merangkap makan malam .memang Anne antara yang gemar memasak dan diantara kami dia lah yang kuat makan sambil itu aku bergurau dengan Anne .”Anne ni asyik makan je,cuba kalau tak makan banyak-banyak tak boleh ke”.Anne terdiam sebentar dan mata birunya melirik seolah mencari sesuatu yang boleh dijadikan “Sopa” (Rotan).”Ha ! ini dia yang Anne cari , Ezrul ! awak kalau makan tak berleter boleh tak ,kalau Anne tak makan banyak-banyak ,mana ada tenaga lepas tu siapa yang nak buat ‘Gul Tatli’ dan makanan-makanan yang lain’’.sambil ditangannya menghayun ‘Sopa” ke belakang ku.Aduh ! Anne saya bergurau sikit Anne dah marahkan saya”.jawabku dengan nada yang agak manja bagaikan si budak kecil.Memang sudah menjadi lumrah sekiranya ketika menatap makanan akulah yang dibuli Anne untuk habiskan makanan yang disediakan.
Kemudian kami meneruskan perjalanan kami lagi,hatiku masih lagi tetap bersama Tugrul entah kenapa aku masih lagi bersalah terhadapnya.Mungkin kerana aku sudah berulang kali berjanji dengannya untuk meluangkan masa cuti ku kali ini bersamanya ,namun aku mengalami dilema dalam mengikut dua keluarga yang dikasihi. Perjalanan masih lagi belum terhenti ,van yang dipandu oleh Baba meluncur laju kerana untuk mengejar masa yang agak lewat untuk sampai ke destinasi kami Bandar Iskilip.Tepat jam 11.00 malam kami tiba dibandar Iskilip yang terletak hampir 50km dari Bandar Corum.Mungkin akulah orang Melayu pertama yang pernah menjejakkan kaki ke bumi Iskilip ini.Bila ku lihat bandarnya memang tak ubah seperti Bandar ‘cowboys’.Namun aku tidak pasti dengan keadaan Bandar Iskilip ini kerana suasana malam yang cukup gelap gelita membuatkan aku tidak dapat mentafsirkan Bandar ini dengan lebih terperinci.
Selepas sampai sahaja di Bandar Iskilip kami terus pergi ke rumah pihak pengantin lelaki,aku sendiri tidak pasti siapa mereka namun aku dapat rasakan ianya seperti sepupu Baba dan mungkin tuan rumah mengetahui kami agak lapar terus kami dihidangkan dengan ‘Dolma Peper’(Nasi yang di masak dalam cili),’Ayran’(Susu masam),’Yaprak’(Nasi yang disalut daun anggur).Dan sememangnya perut kami berkeroncong dari tadi lagi kerana selepas makan petang tadi kami hanya berehat sekejap untuk menunaikan solat Maghrib sahaja .Dengan hidangan tersebut aku lebih menggemari Yaprak dan Dolma Peper manakala Ayran aku tidak dapat menghirupnya bukan kerana kemasamannya tetapi memang dari kecil tekak ku susah hendak menerima bahan-bahan tenusu untuk ditelan.Setiap mata memandang aku dengan keadaan yang pelik,mungkin tidak pernah melihat wajah yang berkulit gelap dan bermata agak sepet menziarahi kerumah mereka sebelum ini.Dan ketika aku sedang enak bersantap dengan Baba ,tiba-tiba aku terdengar suara menjerit memanggil namaku ‘Ezrul Canim nerdesin??
Hmm suara Ali rupanya yang bertanyakan dimana aku? Dan aku menjawab dengan selamba didalam bahasa Turki yang aku kurang pasti tatabahasanya betul atau tidak namun aku tetap berusaha untuk bertutur…”Ben mi? ben once yolunda canim” Simdi buradayim.Maka yang lain pun merenung serenungnya kepada aku kerana sedikit hairan kerana aku bertutur didalam bahasa Turki,mungkin pelik atau ada kesalahan dari pertuturan ku tadi.Rupanya Ali juga bersama Irfan yang sebenarnya mereka sudah lama menunggu kedatangan kami ,dan mereka juga dari petang tadi lagi menunggu kami di simpang jalan masuk ke Bandar Iskilip kerana Ali ingin benar ingin berjumpa dengan ku walaupun perkenalan kami baru berdetik selama 2 minggu tapi keakraban kami bagaikan sudah berpuluh tahun lamanya.Selepas selesai menjamu selera aku bingkas bangun mendapatkan Ali yang dari tadi Cuma menyapa aku dari jauh dan kami terus berpelukan kerana sudah hampir dua minggu tidak berjumpa ,dengan keizinan Baba ,Ali ingin membawa aku ke rumahnya .Baba memang cukup risau tentang diriku,kalau kemana sahaja inginku pergi Baba akan pastikan setiap perjalanan ku berada didalam keadaan yang baik.Bermacam-macam yang akan ditanyakan terutama didalam masalah kewangan disetiap kali permusafiranku,dan Baba akan pastikan setiap Lira didalam dompetku cukup untuk kemana-mana.Kalau tidak pasti diwaktu malamnya Baba akan menambahkan lagi didalamnya.Bagiku cukup lah aku bertumpang teduh dan menikmati hidangan istimewa dimana saban hari akan menambah berat badanku.Itulah kasih sayang yang ditunjukkan oleh keluarga ‘Demirtas’ ini.
Setibanya aku di perkarangan rumah Ali ,terutama Ibunya yang cukup gembira dengan kedatangan ku.Ibu Ali adalah adik kepada Anne dan Ali adalah satu-satunya permata hati beliau.Memang sebelum ini aku telah berjumpa dengan beliau di majlis perkahwinan Orhan dan beliau sangat-sangat berharap aku dapat menziarahinya di Iskilip sebelum aku pulang ke bumi Urdun dan kini aku menunaikan janjiku terhadap seorang ibu.Sekurang-kurangnya kegembiraan mereka meluputkan sedikit duka dihatiku.Di malam pertama aku menetap di Iskilip aku dibawa bersiar-siar oleh Ali untuk melihat pandangan di waktu malam dengan keretanya.Memang benar apa yang dikatakan oleh Baba Iskilip memang tenang tidak sesibuk Istanbul dan Ankara yang memang terkenal dengan kesibukkan penghuninya yang berjuta-juta.Waktu malam yang sunyi mungkin menyebabkan aku juga takut ntuk berseorangan di Bandar ‘Cowboys Turki ‘ ini.Selepas puas bersiar-siar aku minta Ali untuk pulang kerumah kerana malam sudah pun lanjut usianya.Memang aku tidak bercakap banyak ketika perjalanan pulang kerumah kerana asyik menikmati pemandangan malam ,dimana pemandangannya tidak ubah seperti gambar ilustrasi Bandar ‘Cordova’ yang aku lihat dirumah ‘Stephen Abdullah Reyes’ di Amman Jordan seorang saudara baru yang berbangsa Sepanyol ,aku sempat berkenalan dengannya sebulan,kemudian beliau menghilangkan diri entah dimana.Pada asalnya beliau adalah seorang Rahib muda di sebuah gereja kecil di Sepanyol dan akhirnya memeluk Islam di London.Kemana ‘saudara’ini menghilangkan diri aku sendiri pun tidak pasti.dan hati kecilku berkata ‘Ya Allah kau selamatkanlah perjalanan hamba-hamba Mu yang baru mengenali Agama Mu dan berikanlah ketetapan iman kepada mereka agar tidak melupakan Mu.Tiba-tiba bahuku disentuh oleh Ali,.”Hmm termenung panjang nampaknya Ezrul kita dah sampai di rumah ni”. ‘Yapmaya’aku sedikit melatah didalam bahasa Turki memang aku sendiri tidak sedar yang aku sudah pun sampai di perkarangan rumah Ali,dimana ada dua mata yang melihat aku dari jauh tapi yang pastinya bukan Baba,dari jauh dia sudah melaungkan ‘Hos Geldiniz Ezrul’ bila direnungkan kembali ya bukan Baba ,tapi dalam hati ku berdetik mungkin Ayah kepada Ali,ya tak silap lagi Ayah kepada Ali sambil aku terus bersalam tanda hormat dan memeluknya tiba-tiba beliau menyapu airmata yang menitis dipipinya sambil menyebut ‘Sen Oglum’ .Aku cukup terharu mendengar kata-kata itu,sekali lagi aku memeluknya dan membalas ‘Sen Babam’.Hakikatnya aku tidak pernah berjumpa dengan ayah Ali ,inilah kali pertama aku berjumpa dengannya ,kerana di majlis perkahwinan Orhan beliau tidak dapat hadir kerana ada beberapa urusan di Bandar Corum.Selepas penemuan ini aku sekali lagi diucap ‘Hos Geldiniz’oleh semua kerabat Demirtas,dan dimalam itu kami berbual panjang walaupun mataku hampir tidak mampu untuk dibuka namun disebabkan tiada manusia yang boleh bertutur didalam bahasa Arab maka aku terpaksa bersengkang mata melihat azimat kecil berwarna merah yang selalu menemaniku iaitu ‘Redhouse minisozlugu’.

Tuesday, May 6, 2008

BOSAN...TERTEKAN...ENTAH LER...

WAJAH KEBOSANAN YANG MERUNCING...


Eii..Bosan !!!

Camner aku leh terbosan macam ni..

Bukan aper pun start bila nak mula ke tempat keje je...aku dah bosan...

Takkan nak nyanyi lagu aku dah bosan...aku dah bosan...Ish!!! tak masuk dek jiwa langsung...

Tapi pagi-pagi sekarang nih aku dah bosan...Kenapa??? ...Tiada jawapan nak diberi....Ish!!!..kacau betul kalau macam ni...Mujur ada keletah-keletah si comel kat tempat keje tuh ..pengubat jiwa yang sedang kacau ni....Mujur ...mujur...



Tertekan...

Hmm saper-saper pun boleh tertekan...kalau di ...ish!!! tak kan nak luahkan jugak dalam blog nih...baik tak payah...nanti jadi lagi kecoh pulak ...kalau ada gerangan yang membaca..Tapi dimana-mana sahaja aku tertekan ...biasalah akan lebih tertekan kalau jadi mangsa FITNAH...dahsyat tu...F.I.T.N.A.H sama dahsyat dengan F.I.T.N.A....Tapi memang tertekan argh...dah mula nak kuar ayat rappers lah pulak...Tapi memaaaaaang aaaakuuu jaaadi mangsaaa teeekaaanannn....Erghhhh geram giler aku.....cuma tak giler jer...



Entah ler...

Lantak ajer lah...Dah malas nak masuk campur...Kalau dicampur jadi sedap tak perlah jugak...boleh ler tambah nasi...tapi Entah ler makin ditambah nasi makin tak sedap pulak jadinya...makin menjadi yang entah aper-aper...Argh!!! benggang giler aku cuma tak benggong ajer...Ish!!! jarang bebenar aku buat ayat-ayat giler macam nih..........

Tuesday, April 29, 2008

Ungkapan Sebuah Kenangan Pahit ,Terpahat Madu...

Saya Bersama Anakanda Aiman

Sebelum ini saya memang jarang mengenali anak ini,Cuma yang saya kenal saudara kembarnya sahaja Amir dan Amirul .Bukan senang hendak mengenali setiap anak didik saya yang hampir 700 murid bilangannya.Kadang-kadang bila saya disapa oleh mereka diluar kawasan sekolah apapila menghadiri ke majlis-majlis jemputan kenduri perkahwinan dan sebagainya ,saya kadang-kadang keliru dan tertanya-tanya sendiri betul ke ini anak-anak S.K.P.T.Akibatnya saya malu sendirian disebabkan tidak mengenali mereka.
Berbalik kepada anak didik S.K.P.T yang saya cuba untuk mengenali persepsi dirinya ini.Bermula dengan Majlis Karnival Pendidikan Islam peringkat PKG ,saya masih lagi belum mengenalinya secara psikologi ‘taaruf ‘ kerana kesibukkan pada majlis carnival tersebut saya dilantik menjadi hakim tajwid bagi sesi Tilawah Al-Quran perempuan satu tugas yang telah diamanahkan selama 3 tahun berturut-turut selepas saya di terjunkan kedunia pendidikan.Seolah-olah saya ‘Terima akan nikahnya’ jawatan itu saya sandang dan mungkin akan menyandangnya lagi pada tahun-tahun akan datang.
Selepas Karnival di peringkat ini tamat.Apa yang saya lihat S.K.P.T memang ada peningkatan disetiap acara .Ada yang menang dan ada yang tewas itu sudah biasa dengan budi bicara adat pertandingan.Dan yang bergelar Johan sudah pasti akan mara ke peringkat seterusnya.Dari jauh saya sudah nampak Ustazah Ainah tersenyum lebar dengan kemenangan anak didiknya Aiman dan Nurul Azna ,bukan senang juga hendak berjuang menghafal 22 surah dari juzuk ke 30 bermula dari Surah An-Naba’ .Perlukan perjuangan hati dan kesabaran yang kental tambahan pula pada usia yang masih rebung.Namun saya dan juga rakan-rakan yang pernah mengalami perjuangan ini.
Hmm! Aiman sahaja yang layak ke peringkat Negeri Kedah,keluh Ustazah Ainah selepas Karnival peringkat Daerah tamat dijayakan.Saya rasa itu adalah satu pencapaian yang cukup baik.Selama 3 tahun berkhidmat di S.K.P.T ini saya dapat rasakan suatu pencapaian yang baik bagi kami anggota Panitia Pendidikan Islam ,sebelum ini tak ada yang layak macam Aiman .Cuma nasib tidak menyebelahi Nurul Azna kesilapan dari Tajwid menyebabkannya beliau kecundang.Tapi Aiman layak dengan berkat kesungguhannya.Saya biarkan sejenak detik kemenangan itu menjadi kenangan manis buat Aiman.Selepas kami semua pulang dari tempat pertandingan saya dan Ustazah Ainah berbincang untuk menyerahkan tugasan membawa Aiman ke Peringkat Negeri nanti diamanahkan kepada saya.Saya terima dengan hati yang terbuka.
Seminggu selepas pertandingan Peringkat Daerah diadakan saya di jemput untuk menghadiri satu mesyuarat khas di PPD Padang Terap / Pendang,mesyuarat ini bertujuan untuk mengenal pasti setiap kedudukan peserta didalam acara-acara yang dipertandingkan.Dan secara ringkas nya keputusan mesyuarat ingin adakan latihan pusat di S.K P_ _ _ _ _G .Saya berkali-kali mengeluh untuk tidak mahu membawa Aiman ke sekolah tersebut kerana situasi saya berbeza dari Jitra nak ke Kuala Nerang kemudian hendak menyelusuri kawasan Pendang mungkin agak letih untuk saya memandu perjalanan seajuh itu.Saya nekad untuk tidak mahu membawa Aiman ke latihan pusat.
Namun selepas pulang dari mesyuarat saya rasa kurang enak kalau Aiman tidak dibawa ke latihan pusat ,saya minta kerjasama guru-guru pendidikan Islam yang lain untuk membawa Aiman ,akhirnya Ustazah Hairil Nisa dan Ustazah Fiza setuju untuk menemani Aiman ke latihan pusat di sekolah berkenaan.Saya berterima kasih kepada mereka berdua,kerana mereka secara tidak langsung bagi pihak saya menghormati ahli mesyuarat atas tindakan ingin diadakan latihan pusat.Namun sebaliknya terjadi di pusat latihan tersebut.Kalau nak diceritakan memang saya geram,Di susuli dengan cerita Akhi Badrul di pusat latihan lagi saya bertambah geram.Mungkin ada hikmah Allah tidak mengizinkan saya ke pusat latihan tersebut untuk tidak mahu mengecohkan keadaan memang guru-guru disana saya sokong diatas semangat berpasukan antara guru dan murid yang memberi komitmen yang penuh.Tapi sikap guru-guru disana yang suka memperlekehkan murid-murid dari sekolah yang lain menyebabkan kami agak mual untuk ke sekolah itu lagi.Sehinggakan Aiman sendiri membawa dirinya didalam keadaan tekanan semasa ujian hafazan diperingkat negeri Kedah pada 9 April 2008 yang lalu.Tekanan Aiman menyebabkan dia demam selepas pertandingan disebabkan Aiman mengenali wajah guru yang memperlekehkan dirinya itu juga turut menghadiri sebagai guru pengiring..Mungkin bagi Aiman itu adalah satu cabaran buatnya.Akhirnya dimalam perujian itu juga sekolah yang dianggap anak murid mereka yang terbaik itu tidak menyandang apa-apa kemenangan didalam perujian hafazan mungkin Allah ingin membalas kepada kebongkakan guru tersebut maka itulah natijahnya.Dimalam itu bagi saya Aiman sudah buat yang terbaik Cuma rezeki tidak berpihak kepadanya ,saya berbangga dengan Aiman,walaupun dimalam itu saya semalaman menjaga Aiman bagaikan anak sendiri,dan pada itu juga saya terbayangkan di mana wajah-wajah ibu dan ayah di atas muka bumi ini menjaga anak-anak mereka tatkala sakit demam dan pada malam itu saya dapat merasainya dengan menjaga Aiman hingga ke waktu subuh.Seorang tangan anak menggengam tangan seorang Ayah supaya tidak dilepaskan apabila beliau berada didalam kesakitan.Buatmu Anakanda Aiman Sekalung tahniah saya dan warga S.K.P.T ucapkan.Saya bangga dengan anak ini menghadapi ujian dengan wajah ketenangan……

Monday, April 28, 2008

KENANGAN MENGUSIK JIWA

KEK NI TAKDER KAITAN DENGAN HARIJADI AKU...
TAPI NAMPAK GAYANYA MAT KEMEK MCM JELES AKU PTG KEK TUH
HAHAHA..ITU KEK YANG DIBUAT ANNE SEMPENA KEDATANGAN KAMI
KE ISTANBUL...
PERJALANAN KE ISTANBUL MENAIKI BAS METRO

HMM KESIAN TUGRUL TAK DAPAT IKUT...

WAJAH MATA BIRU ANNE MENINGATKAN AKU KEPADA MASAKANNYA...


BERSAMA ANNE DIRUMA HNYA (SULTANBEYLI ISTANBUL)

INILAH MASANYA AKU BELAJAR BUAT ROTI TURKI

BERSAMA TUGRUL DAN ABG OSMAN DI ANKARA

BERSAMA ANNE DAN ABG MI DI HARI LAHIR KU 2003