Photobucket

MY MEMORY

Suweileh 2009....catatan Memoriku Last Year Slideshow: Ezrul’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Jordan was created by TripAdvisor. See another Jordan slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.

DEMIRTAS AQUARIUM

Monday, September 1, 2008

RAMADHAN YANG DI TUNGGU


Alhamdulillah umurku masih panjang untuk ku diketemukan dengan bulan penuh Rahmat ini.Rasanya sudah tahun ke 2 Hari Lahir ku akan ditatap dengan bulan Rahmat ini .Alhamdulilah masih aku dapat menghidu Roh Ramadhan pada tahun ini.Dan sudah hampir juga aku membilang hari untuk umurku genap 30 Tahun menjelang pada 18 Ramadhan nanti .Hari pertama sahaja sudah ada bingkisan kelainan dalam menghitung saat yang harus diharungi pada awal Ramadhan.Rutin yang biasa perut sentiasa kosong sepanjang hari kerana Allah Taala.Menjelang malam untuk berterawih aku sentiasa teringatkan suasana di Jordan.Anak-anak kecil juga segak bergaya dengan pakaian mereka untuk solat Terawih bersama.Di suatu sudut pasti ada sahaja anak-anak kecil dimana tangan mereka dipimpin oleh Ayah atau Datuk mereka untuk solat berjemaah bersama.Peliknya tiada kedengaran imam membuat pengumuman kepada anak-anak kecil, anda diminta bersolat di "Saf kanak-kanak" .Hmm hairan saya ,memang tiada ayat itu terpacul dari bibir imam.Tapi di Malaysia kemana sahaja saya pergi sudah pasti dilaungkan perkara tersebut.Bahkan disuatu tempat ada seorang Ahli Jawatankuasa masjid menjadi "GUARD" untuk mengawasi anak-anak ini supaya tidak membuat bising.Psikologinya inilah satu pandangan yang harus diperbetulkan.Jika anak-anak ini tidak berdamping dengan ayah mereka sudah pastinya mereka ini membuat bising dan sebagainya .Bagi saya apabila saya lihat di Jordan semasa anak-anak kecil itu sembahyang bersebelahan ayah mereka,mereka tidak pernah membuat bising bahkan mereka tetap bersolat dengan ayah mereka tanpa membuat sebarang kesulitan di Rumah Allah tersebut.Fikir-fikirkanlah wahai Ibu Bapa yang budiman genggamilah tangan anak-anak anda supaya mereka tidak lari dari menunaikan kewajipan mereka.Amin

No comments: