Photobucket

MY MEMORY

Suweileh 2009....catatan Memoriku Last Year Slideshow: Ezrul’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Jordan was created by TripAdvisor. See another Jordan slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.

DEMIRTAS AQUARIUM

Wednesday, May 6, 2009

HIDUP PENUH PERMINTAAN



Sepanjang saya mengenali dunia pendidikan, pelbagai gambaran masyarakat yang saya kenal. Kadangkala pengenalan yang telah ditentukan ini menjadikan saya lebih tabah untuk menghadapi kehidupan yang seterusnya. Namun terdetik dihati saya ingin mencoretkan sedikit cerita yang memang "Kehidupan Ini Penuh Dengan Permintaan". Bahkan setiap permintaan itu ada pada setiap manusia. Jangan kita lupa biasanya tempat yang kita selalu meminta pertolongan iaitu kepada Allah S.W.T. Apalah daya kita semua untuk menentukan takdir kehidupan. Namun kesusahan hidup yang Allah ganjarkan kepada kita ,adalah sekelumit ujian yang sekadar untuk menguji keimanan kita. Bahkan kesenangan yang diberikan kepada kita adalah alat pengukur untuk kita bersyukur dengan nikmat yang diberi.
Sebab itu dalam kehidupan perlunya ada sifat bantu-membantu antara sama lain. Bahkan jangan menzalimi diri sendiri dan juga orang lain. Sepertimana yang terdapat didalam Hadis Nawawi berkata Abu Zar Al-Ghifari : Nabi Muhammad pernah memberitahu berkenaan dengan apa yang disampaikan oleh Allah S.W.T , bahawa Dia berkata , "Wahai hamba-hambaku, sesungguhnya aku mengharamkan diriku daripada berlaku zalim dan aku haramkan kamu melakukan kezaliman. Oleh itu , janganlah kamu saling zalim-menzalimi sesama sendiri.
Sanggupkah saya hidup didalam kesusahan yang seringkali saya tanya pada diri saya?. Pastinya saya tidak mahu kembali kezaman silam saya yang penuh dengan kehidupan yang cukup jauh berbeza dengan kehidupan saya sekarang. Syukur ! pada Mu Tuhan kerana memberikan aku nikmat kehidupan ini. Namun walaupun dengan kehidupan yang seperti ini pun saya masih lagi tidak lari dari sebarang "Permintaan". Kadang-kadang perkara ini berlaku : Kak Nisak ! "Tolong saya poskan surat ini boleh tak?. Beliau adalah salah seorang rakan sekerja saya yang banyak membantu didalam pelbagai aspek. Hmmm bila difikirkan kembali saya seringkali meminta Ukhti ini untuk menolong saya dalam pelbagai aspek terutama bab mengepos surat. Kenapa saya tidak boleh pos sendidri ke?. Tapi mungkin itu kebiasaan bagi saya meminta tolong dari seseorang. Tapi apakan daya kita sebagai manusia , memang tidak lari dengan permintaan. Cumanya setiap darjat dan taraf kehidupan membezakan cara kita meminta pertolongan. Namun pertolongan Allah itu yang paling utama.
Sepertimana yang terdapat lagi dari petikan buku imam Nawawi : Wahai hamba-hambaku , kamu adalah orang yang lapar , kecuali orang yang aku beri makan. Mintalah makanan daripadaku supaya kuberi kamu makan. Itulah janji Allah kepada hambaNya yang menjanjikan dengan "Permintaan " maka Ia akan "Memberi". Jadi untuk renungan bersama Ingatlah hidup kita penuh dengan permintaan. Jika ada yang meminta berilah seikhlas hati, jika tidak banyak pemberian , moga-moga yang sedikit itu akan meringankan bebanan bahu yang memikul. Amin.




No comments: