Photobucket

MY MEMORY

Suweileh 2009....catatan Memoriku Last Year Slideshow: Ezrul’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Jordan was created by TripAdvisor. See another Jordan slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.

DEMIRTAS AQUARIUM

Wednesday, February 13, 2008

"Subuh ku pergi,Malam ku Pulang"


Hari ini kejohanan olahraga disekolah saya diadakan,saya begitu teruja dengan tugas yang diberikan sebagai juruacara majlis ,saya jalankan amanah yang diberikan dengan penuh tanggungjawab tanpa mempersoalkan sesuatu.Bagi saya itu tugas yang amat berat ,tidak seperti biasa saya di barisan anak-anak penyokong rumah memberi semangat kepada anak-anak buah saya yang comel-comel dan berbudi bahasa.

Itulah rupanya seorang guru,tidak hanya pada waktu didalam kelas sahaja sewaktu berolahraga juga setiap gerak langkah diajar oleh guru,itu adalah cara untuk mendisiplinkan mereka dari awal.Bila difikirkan kembali saya merenung sejenak kepada guru-guru yang telah lama mendidik saya dan kini saya juga sudah menjadi seperti mereka,pergorbanan yang tidak terhingga menjadikan diri saya sebagai seoarang Ayah walaupun tidak berkahwin ,kadang-kadang menjadikan saya seorang abang kepada adiknya.Subhanallah!!! sungguh nikmat amanah yang diberikan oleh Allah untuk menjadikan saya sebagai pendidik.Cuma bagi mereka yang merasakannya sahaja yang tahu.Biarkan saya keluar rumah menjelang Tuan Imam pulang kerumah selepas solat subuh saya sudah siap hendak ke dunia pendidikan kadang-kadang sampai berselisih dengan Tuan imam yang lain sudah menuju ke Masjid di ambang maghrib saya masih dijalanan mahu pulang ke rumah,jika terjumpa masjid saya singgah untuk bersama mereka.Bermacam-macam lagi yang kadangkala rakan seperjuangan menggunakan istilah :Keluar dilihat Bulan Malam Pulang pun Dilihat Bulan.Ada lagi yang berfalsafah :Pergi Dibuka Lampu Pulang pun dibuka lampu,namun bagi saya istilah ini "Subuh ku pergi ,Malam ku Pulang" sejauh 90km...

No comments: