Photobucket

MY MEMORY

Suweileh 2009....catatan Memoriku Last Year Slideshow: Ezrul’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Jordan was created by TripAdvisor. See another Jordan slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.

DEMIRTAS AQUARIUM

Wednesday, January 9, 2008

BUKTI PENYEBARAN ISLAM DI ALAM MELAYU YANG TERDAPAT DI EROPAH.

Latar belakang kemunculan manuskrip melayu zaman hindu Buddha.

Bahasa Melayu merupakan salahsatu bahasa tertua di rantau Asia Tenggara. Bukti bukti epigrafi menunjukan bahawa bahasa Melayu sudah digunakan sejak abad ke tujuh masehi. Menurut de Casparis bahawa bahasa melayu kuno yang ditulis dalam bentuk tulisan Palava sudah digunakan oleh orang melayu di kawasan Sumetera Selatan Pendapat ini berdasarkan beberapa buah inskripsi yang tertulis padanya tahun 682. 684 dan 686.

Sejak abad pertama lagi budaya Hindu telah berpengaruh di kawasan Asia tenggara. Namun begitu pengaruh dan tamaddun Hindu di rantau ini didominasi oleh golongan atasan khususnya golongan Brahmin.Bahan-bahan yang digunakan untuk menulis manuskrip melayu pada masa itu sudah tentu bahan-bahan yang di bawa dari India. Inskripsi-inskripsi tertua yang ditemui di rantau ini, merupakan batu bersurat yang tertulis di atasnya kata-kata pujian, sebagai memperingati jasa baik tokoh tokoh silam. Bagi tujuan tersebut ataupun untuk mencatat peristiwa, mereka turut menggunakan bahan bahan lain seperti tanah liat logam dan daun nipah. Orang India telah memperkenalkan budaya menulis di atas daun tuala( yang kemudiannya dikenali sebagai lontar) di Jawa. Dari Jawa budaya menulis merebak k Nusantara. Di rantau ini tulisan di atas daun lontar dan nipah sangat terkenal. Orang melayu turut menggunakan buluh dan kulit kayu sebagai bahan penulisan.

Sebenarnya orang Melayu memang sudah lama mengenali kertas iaitu menerusi pedagang Cina tetapi dalam bentuk wang. Pada zaman Hindu Buddha mereka belum memperolehi kertas sebagai bahan penulisan.. Ketiadaan bahan penulisan pada zaman tersebut dapat dibuktikan melalui peristiwa kedatangan seorang pengembara dan tokoh agama Buddha Cina bernama I-Tsing

PENULISAN MANUSKRIP JAWI.

Ada pendapat yang mengatakan bahawa sejak abad ke-15, proses penulisan manuskrip Melayu sudah berkembang dengan pesatnya dan sampai kemuncaknya pada abad ke 17. Ini disebabkan pada ketika itu penulisan yang berpusat di Acheh telah sampai ke puncak kegemilanganya. Hal ini telah dipersetujui hampir semua pengkaji manuskrip Melayu, yang samada dari Barat mahupun dari Timur Akan tetapi persoalan yang masih belum dapat dijawab ialah bilakah bermulanya penulisan manuskrip Melayu? Dan naskhah yang manakah yang dianggap tertua di dunia. Menurut de Casparis penulisan manuskrip Melayu Jawi bermula selepas tahun 1500 Sementara van Ronkel mengatakan bahawa naskhah Melayu tertua yang ditemui setakatini bertarikh tahun 1600

Pendapat Ronkel yang mengatakan naskhah melayu tertua pada tahun 1600 sudah pun disangkal oleh S. Muhammad Naquib Al-Atas. Pendapat Al-Atas juga di sangkal kerana masih banyak naskhah melayu lain dan seusia atau lebih tua daripada kitab ‘Aqaid al-Nasafi’. Misalnya sebuah naskhah Melayu yang tersimpan di Universitas atbibliothek, Marburg (Jerman) L.S Cod. H berjudul ‘sharh al-Awamil fi Bayan ilm al-Nahw’. Menurut al-Toma naskhah ini ditulis pada abad ke 13. Sebuah lagi naskhah (tanpa judul) ditempat yang sama L.S Cod. D ditulis pad abad ke –14 Manakala naskhah yang ke tiga di tempat yang sama L.S Cod E berjudul ‘Ghayat al-Taqrib’ ditulis pada tahun 1600.

Berdasarkan beberapa pendapat di atas menunjukkan bahawa naskhah Melayu tertua masih lagi wujud hingga hari ini berdasarkan kajian mutahir, naskhah melayu tertua adalah lebih awal dari tarikh yang disebutkan itu. Begitu juga tentang tarikh permulaan penulisan manuskrip melayu masih boleh dipersoalkan.

No comments: