Photobucket

MY MEMORY

Suweileh 2009....catatan Memoriku Last Year Slideshow: Ezrul’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Jordan was created by TripAdvisor. See another Jordan slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.

DEMIRTAS AQUARIUM

Saturday, January 12, 2008

Dusta Metropolitan



Dusta metropolitan
Merobek takhta suci,
Menghancur tulus ,terlahir hasad.
Remuk kasih, mencetus biadab
Menghenyak adab, tersebar fasad.

Dusta metropolitan.
Merobek takhta realiti,
Menukar halal , menyemat haram.
Membunuh zuhud , mengaut dirham.
Menghindar Taqarrub , menyanjung syaitan.

Dusta metropolitan
Merobek takhta alam
Menolak timur , memegang barat,
Menongkah keadilan,menyulam sesat,
Menzalimi rakyat ,membela keparat.

‘Dusta ‘ metropolitan tetap agung di takhtanya.
“Benar “ metropolitan ,memeluk tubuh ,termenung mencari sebuah kejujuran.

Simirmansayang
University of Jordan
(Faculty of Art)
Musim Bunga
12.30 pm
12.04.2001

* Puisi ini dicipta semasa kuliah pengajian falsafah ,dimana aku menghadiri kelas ini semata-mata untuk mengenali seorang pelajar buta yang selalu membahaskan tentang falsafah-falsafah imam Ghazali ,secara kebetulan lecture yang aku tidak pasti namanya yang berketurunan Al-Qudhah meminta aku menulis sajak ini dengan memberi masa selama 10 minit untuk disiapkan dan di deklemasikan di hadapan semua pelajar .Namun hakikatnya mereka tidak faham apa yang aku sampaikan selepas itu aku rasakan yang aku ini seolah-olah menggantikan kerusi Al-qudhah pada hari itu.

2 comments:

ahnafkhat said...

membunuh zuhud?

azruldemirtas said...

hehe membunuh zuhud tu ..bukan hang la yang aku maksudkan tuh hehehe.