Photobucket

MY MEMORY

Suweileh 2009....catatan Memoriku Last Year Slideshow: Ezrul’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Jordan was created by TripAdvisor. See another Jordan slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.

DEMIRTAS AQUARIUM

Sunday, June 15, 2008

HILANGNYA JODOH, CARI TIDAK KETEMU...

BIAR BONDA DAN AYAHANDA
MENUNAIKAN HAJI DAHULU...


URUSAN PERKAHWINAN PASTIKAN MENYUSUL...

Dah berkali saya diajukan dengan soalan itu,dah naik muak,kadang-kadang dah bosan geram dengan setiap soalan yang diajukan.Soalnya bila nak ketemu jodoh?.Bila lagi nak makan nasi minyak?Hmm selepas saya tidak lagi digelar tunangan orang ,saya cukup bermasalah dalam hal ini.Masalah nya saya terkilan dengan sikap wanita yang curang.Sampai kini saya masih tercari-cari yang mana sesuai dengan jiwa saya.Saya terpaksa teliti dan lebih teliti dari memilih bekas tunangan saya yang lalu.
Bonda, apatah lagi selepas pelbagai pihak kenalkan saya dengan seorang yang bergelar jururawat ,pada permulaan perkenalan aku tertarik dengan peribadinya,namun selepas beberapa minggu hati saya terus berkata dia bukanlah pilihan calon yang sesuai.Huh ! susah sungguh dengan Azrul ni,memilih sangat.Wah! senang sangat manusia diluar membuat tafsiran.Yang nak hidup berumahtangga ialah saya , mereka diluar sana yang hanya sekadar memperkenalkan tanpa bertanya ciri-ciri yang bagaimana saya inginkan sebagai teman hidup.
Yang mereka bisingkan cuba lihat si fulan itu dah kahwin dah dapat anak pun ,maknanya dah bagi cucu pun kat ayah bonda mereka.Bagi saya biarlah dengan kehidupan mereka dah ada anak pun bagi Mak ayah yang jaga ,bagi saya baik tak payah buat anak kalau tak nak jaga anak.Seolah-olah melepaskan batuk ditangga.Atas alasan yang dikatakn konkrit lagi ,biarlah cucu sulong ni di bela dan dimanja oleh datuk dan nenek.Hilanglah kesunyian mereka di rumah akibat berpencen dari kerja.Ada lagi setengah pihak yang mengatakan ianya satu ‘budaya’ dimana anak menantu melahirkan anak kemudian anak itu dibela oleh datuk dan nenek .Yang mak ayah sibudak itu sibuk bersiar-siar kesana kemari biarlah kami honeymoon dulu katanya.Hmm kategori manusia jenis apa ini ye?.Yang mak ayah semakin lama semakin membongkok dibiarkan menjaga anak berlari berkejaran.Bukan lah saya tidak bersetuju jika anak-anak itu dibela oleh datuk dan neneknya biarlah berpada-pada .Inikan sepanjang masa waktu anak-anak sendiri dibiar bersama datuk dan nenek.Bila pula tangan si Ibu akan membelai anak-anak mereka ?.Bila pula waktunya si Ayah akan melihat si anak ketika pulang dari kerja.?Fikir-fikirlah jika cucu terlalu dimanjakan oleh Datuk dan Nenek sudah pasti sukar mereka ingin terima nasihat ibu dan ayah mereka sendiri selagi Datuk dan Nenek tidak menggeleng kepala setiap kali apa yang diminta cucu sekadar mengangguk setuju segala.
Entahlah tiba-tiba saya ingin menulis perkara ini didalam blog saya.Memang bonda saya pun tertanya-tanya mahukah saya berkahwin pada tahun ini (2008).Hati Bonda mana yang tak inginkan anaknya ditemukan jodoh pada lewat usia 20 an .Tahun ini dah pun hampir masuk 30 tahun dah tak berapa bulan sahaja lagi.Tambahan bonda pun serba salah takut saya bertemu jodoh pada tahun ini ,sedangkan hati beliau ingin sangat menunaikan haji pada tahun ini.Surat panggilan sudah pun diterima cuma perlu menambahkan sedikit wang untuk mencukupi semua semua perbelanjaan yang dituntut oleh pihak Tabung Haji.Jadi saya telah berfikir panjang biarlah jodoh saya pada tahun ini ternoktah setakat ini dahulu.Biarlah saya tumpukan pada bidang kerjaya saya dahulu sebelum jodoh itu datang menjemput saya.Hanya padaNya saya berserah diatas pertemuan jodoh ini.Dan biarkan Ayahanda dan Bonda menunaikan haji dengan tenang tanpa memikirkan siapa jodoh saya
.








DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

YA ALLAH..SEANDAINYA TELAH ENGKAU CATATKAN DIA MILIKKU…TERCIPTA BUATKU…SATUKANLAH HATINYA DENGAN HATIKU…TITIPKANLAH KEBAHAGIAAN ANTARA KAMI…
AGAR KEBAHAGIAAN ITU ABADI.
YA ALLAH …YA TUHANKU YANG MAHA MENGASIHANI…
SEIRINGKANLAH KAMI MELAYARI HIDUP INI…
KETEPIAN SEJAHTERA DAN ABADI…
MAKA JODOHKANLAH KAMI…
TETAPI SEANDAINYA TELAH ENGKAU TAKDIRKAN DIA BUKAN MILIKKU…
BAWALAH DIA JAUH DARI PANDANGANKU…
LUPUTKANLAH DIA DARI INGATANKU …
DAN PELIHARALAH AKU DARI KEKECEWAAN.

YA ALLAH YA TUHANKU YANG MAHA MENGERTI…
BERIKANLAH AKU KEKUATAN MENOLAK BAYANGANNYA JAUH KEDADA LANGIT…
HILANG BERSAMA SENJA NAN MERAH…
AGAR AKU SENTIASA TENANG …
WALAUPUN TANPA BERSAMA DENGANNYA.

YA ALLAH YANG TERCINTA…
PASRAHKANLAH AKU DENGAN TAKDIR-MU…
SESUNGGUHNYA APA YANG ENGKAU TAKDIRKAN ADALAH YANG TERBAIK UNTUKKU…
SESUNGGUHNYA ENGKAU MAHA MENGETAHUI SEGALA YANG TERBAIK UNTUK HAMBAMU INI.

YA ALLAH CUKUPLAH ENGKAU SAHAJA YANG MENJADI PEMELIHARAANKU DIDUNIA DAN DI AKHIRAT…
DENGARKANLAH RINTIHAN DARI HAMBAMU YANG DHAIF INI.

JANGANLAH ENGKAU BIARKAN AKU SENDIRIAN DIDUNIA INI MAHUPUN AKHIRAT…
MENJURUSKAN AKU KEARAH KE MAKSIATAN…
MAKA KURNIAKANLAH AKU SEORANG PASANGAN YANG BERIMAN.
AGAR AKU DAN DIA SAMA-SAMA DAPAT MEMBINA KESEJAHTERAAN HIDUP KE JALAN YANG ENGKAU REDHOI…
DAN KURNIAKANLAH AKU KETURUNAN YANG SOLEH DAN SOLEHAH…

YA ALLAH…BERIKANLAH KAMI KEBAHAGIAAN DIDUNIA DAN DI AKHIRAT…DAN PELIHARALAH KAMI DARI AZAB API NERAKA…

AMIN…AMIN…AMIN…YA RABBAL ‘ALAMIN.



4 comments:

qurratul ain83 said...

memang sukar..
tapi bak kata ust pahrol,diri sendiri kene jadi soleh/solehah dulu untuk dapat solehah/soleh.
yup,bkn senang untuk cari 'sahabat+teman' hidup yg sama2 boleh bina hidup kat dunia nie jadi cam dalam raudhah min riyadhil jannah..
sama2 kita yakin+penuh berbaik sangka pada Allah..tapi diri sendiri dulu kena usaha=) jd orang yang 'disukai+menyintai' Allah, insya-Allah kita akan menyintai+dicintai oleh orang2 yang juga menyintai Allah..
subhanallah! manisnya...
ma'at taufiq.

azruldemirtas said...

Thanks Qurratul ain...atas nasihat yang diberikan ...:)

lyzaija said...

semoga ustaz dipertemukan pasangan yang baik...sememangnya,ibu bapa cepat gusar tatkala umur anaknya meningkat tetapi masih bersendirian..

azruldemirtas said...

Kegusaran itu boleh diubat andai setiap individu itu bersabar dgn jodoh ketentuan Ilahi..munkin belum masanya lagi untuk saya berumahtangga...