Photobucket

MY MEMORY

Suweileh 2009....catatan Memoriku Last Year Slideshow: Ezrul’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Jordan was created by TripAdvisor. See another Jordan slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.

DEMIRTAS AQUARIUM

Friday, June 13, 2008

INDAHNYA KEMAAFAN...

KEMARAHAN ITU SUATU BENCANA JIWA

KEMAAFAN ITU SUATU KEINDAHAN

Begitu sukar untuk diri saya dan sebahagian dari umat manusia ingin memaafkan seseorang andai jika kesalahan itu amat besar.Dilihat dari pelbagai sudut kemarahan itu juga adalah satu naluri yang Allah ciptakan yang ada pada setiap makhluk.Namun itu adalah ujian buat hamba-hambanya untuk menerima setiap ujian itu dengan sabar dan tabah.

"Marah" boleh didefinisikan sebagai "Berasa panas hati kerana ditipu,dihina,perasaan panas hati,berang,gusar,murka atau menyebabkan sesuatu tindakan orang lain yang menimbulkan perasaan yang tidak puas hati terhadap seseorang.

Namun sebagai penyejuk jiwa yang lahir dari naluri dan perasaan marah ini ialah "kemaafan''.Kemaafan itu adalah sesuatu yang cukup indah didalam norma kehidupan bermasyarakat apatah lagi setiap insan yang punyai sahabat,suami,isteri dan sebagainya.

'Maaf' yang dapat didefinisikan sebagai kerelaan melepaskan atau membebaskan seseorang daripada hukuman atau denda kerana sesuatu kesalahan.Memang tidak dinafikan setiap individu akan merasa lega dengan nikmat kemaafan ini.Tetapi hak kemaafaan ini juga terletak ditangan individu itu jua untuk memaafkan individu yang lain.

Sepertimana Allah telah berfirman didalam Al-Quran surah Ali-Imran ayat 134 :Allah berfirman ,"Dan orang orang yang menahan kemarahannya,dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang.Dan ingatlah,Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik.


Dan Allah berfirman lagi didalam Surah al-Syura ,ayat 43 mafhumnya :Dalam pada itu ingatlah,orang yang bersabar dan memaafkan kesalahan orang terhadapnya,sesungguhnya yang demikian itu adalah perkara yang dituntut agar dilakukan.

Maka jelaslah disini sifat kemaafan itu sebenarnya dituntut oleh Allah s.w.t .Hakikatnya kemaafan itu membuat hati setiap insan itu terasa lapang dan senang melakukan aktiviti harian kerana "Kemaafan itu adalah sesuatu yang indah dalam kehidupan"

2 comments:

Abang Long said...

Bila sedang marah, berwuduklah.

azruldemirtas said...

Thanks abg long diatas peringatan itu.Betul tuh abg long dengan luluran wuduk itu makan akan menyejukkan hati yang sedang marah